Ben je op zoek naar een camper? Dan zal je ongetwijfeld hebben gemerkt dat er een enorm aanbod aan nieuwe en tweedehands campers is. Er zijn immers talloze merken, modellen en indelingen van de meest uiteenlopende bouwjaren en modeljaren. Dat maakt het heel moeilijk om uit dat enorme aanbod de juiste camper te kiezen. Daarom helpen we je hier een beetje op weg.
Omdat een camper nog altijd een behoorlijke investering is, is het goed om te weten welk soort camper precies bij jou past. Een camper is niet zomaar een ding op 4 wielen maar zou echt jullie rijdende huisje moeten zijn. Je moet er dus prettig in kunnen verblijven, maar ook prettig mee kunnen rijden.
Campers zijn er in allerlei soorten en maten. Van een compacte bestelbus tot aan het formaat van een forse vrachtauto. Dat geeft dus ontzettend veel keus. Om te kijken welke camper met betrekking tot het rijden het meest geschikt voor jou is, moeten we kijken naar de volgende zaken:
Campers zijn er van vrij klein tot heel groot. De meeste campers mag je besturen met een normaal personenauto rijbewijs (B en B-E), maar voor de grotere campers heb je soms een ander rijbewijs nodig.
Je reisdoel is mede bepalend voor het soort camper wat het beste bij jou zou passen. Een campers is immers een (heel) stuk groter dan een personenwagen. Een grotere camper biedt lekker veel ruimte, maar is ook lastiger te rijden. Hij is een stuk langer, breder en hoger dan een personenwagen. Dat verschil merk je vaak al op de normale binnenwegen en in de bebouwde kom. Het rijden met een camper is vanwege de afmetingen en een beperkter uitzicht rondom gewoon wat moeilijker en kost meer aandacht en energie.
Smalle, slingerende bergweggetjes met overhangende bomen en een paar tunneltjes kunnen voor grote campers bijna niet te doen zijn, terwijl provinciale wegen en snelwegen voor campers helemaal geen probleem vormen. Daarom is het goed om te bedenken welk soort en formaat camper nog goed zou ‘passen’ op de wegen die je op weg naar jouw favoriete bestemmingen allemaal tegenkomt.
Bij campers wordt onderscheid gemaakt tussen het aantal slaapplaatsen en het aantal zitplaatsen. Wat betreft het aantal zitplaatsen dien je goed op te letten. Niet alle zitplaatsen zijn namelijk geschikt om tijdens het rijden te gebruiken. Bij nieuwe campers worden deze duidelijk de ‘gehomologeerde’ zitplaatsen genoemd. Bij oudere campers dien je te kijken op het kentekenbewijs, en kun je natuurlijk ook even navraag doen bij de RDW. De slaapplaatsen in campers zijn niet gebonden aan wettelijke regels. Het kunnen deels vaste slaapplaatsen zijn, of slaapplaatsen in een alkoof, hefdak of hefbed. Ook komt het vaak voor dat er een zitgroep kan worden omgebouwd naar een of meerdere slaapplaatsen.
Iedere camper heeft minimaal 2 zitplaatsen en slaapplaatsen. Omdat de meeste campers geschikt zijn voor mensen met een rijbewijs B(E) hebben deze een maximaal toegestane massa van 3500 kilo. Dat kan lastig zijn als je met meer dan 4 mensen op stap wilt. Een camper voor 5 of 6 personen is wat groter en zwaarder. Omdat ook de inzittenden en hun bagage voor de weging meetellen wordt die 3500 kilo vaak sneller bereikt dan ons lief is. Er zijn wel een paar campers in deze gewichtsklasse die tot 6 personen geschikt zijn. Camperbouwers maken dan gebruik van een moderne lichtgewicht bouwwijze. Maar ook dan is het laadvermogen vaak nog erg beperkt zodat iedereen alleen het meest noodzakelijke mee kan nemen.
De meeste buscampers en (half)integraal campers hebben de zitgroep voorin. Logisch, want de (in dat geval) draaibare voorstoelen kunnen dan bij de zitgroep worden betrokken. Dat scheelt een heleboel ruimte. Bovendien geven de ramen van de cabine daar ook een heleboel extra daglicht. Achterin de camper bevindt zich meestal het slaapgedeelte. De meeste camperbouwers bieden daar de mogelijkheid voor een dwars- of in de lengte geplaatst tweepersoonsbed, enkele bedden of een zogenaamd queensbed. Halverwege de camper zien we dan de keuken en was/toiletruimte. Uiteraard zijn er ook diverse afwijkende indelingen mogelijk.
Omdat slaapplaatsen erg veel ruimte kosten die je overdag niet nodig hebt, hebben veel camperfabrikanten steeds innovatievere oplossingen bedacht om deze overdag minder ruimte in te laten nemen:
Hefbed
Bij integraal campers is het al lang gebruikelijk dat er een tweepersoons hefbed boven de voorstoelen is gemonteerd. Sinds enige tijd zien we dat ook steeds vaker bij halfintegraal campers. Daarbij is het dak iets hoger gemaakt, zodat daaronder ruimte is voor een hefbed. Alleen nu niet boven de voorstoelen, omdat de cabine daar te smal voor is, maar boven de zitgroep.
Slide-out
In de Verenigde Staten zien we het al jaren, maar ook in Europese campers zien we zo nu en dan een slide-out. Dit zijn carrosseriedelen, die je naar buiten kunt schuiven. Hierdoor maak je de camper op bepaalde plaatsen langer of breder.
Verhoogd dak, hefdak of slaapdak
Bij buscampers moet er sowieso een verhoogd dak of hefdak worden toegepast om voldoende stahoogte te hebben. De ontstane ruimte kan dan ook worden gebruikt voor extra slaapplaatsen, wat veel camperbouwers dan ook doen. De laatste jaren zijn er ook een aantal camperbouwers die een (half)integraal camper uitrusten met een slaapdak. Dat is een hefdak, dat puur is bedoeld voor het realiseren van extra slaapplaatsen op het dak van de camper.
Campers zijn op diverse plaatsen voorzien van kasten, voor zowel etenswaren, keukenspullen, kleding en andere bagage. Steeds meer campers zijn achterin ook voorzien van een zogenaamde ‘garage’ onder het bed. Vaak is deze zo groot dat er een paar fietsen in mee kan worden genomen. Bij de hele grote campers is het zelfs letterlijk een garage: dan past er zelfs een heuse auto in.
Steeds meer campers zijn ook voorzien van een dubbele bodem. Die is niet bedoeld om spullen in te verstoppen maar dient als plek om de installatie en (afval)watertanks vorstvrij in te bouwen en als extra bagageruimte.
De laatste jaren richten met name de bouwers van buscampers zich op een steeds flexibelere indeling. Zo zijn de bedden van veel buscampers opklapbaar uitgevoerd. Zo kun je via de achterdeur niet alleen een paar kratten of tassen onder de bedden inladen, maar ook complete fietsen naar binnen rijden.
Daarnaast zijn er steeds meer buscampers waarbij je zelfs hele delen van het meubilair kunt verschuiven of verwijderen. Daardoor kun je ze in een handomdraai ombouwen naar personenbus of bestelbus, wat voor dagelijks gebruik wel zo handig is.
Bijna alle moderne campers zijn voorzien van een was/toiletruimte. Bij oudere campers is dat soms niet meer dan een hokje met een opklapbare wastafel waar ook een los chemisch toilet kan worden geplaatst. De laatste tijd worden bijna alle alle campers voorzien van een vast cassettetoilet en zijn de was/toiletruimtes ook voorzien van een douchegelegenheid. Door steeds slimmere indelingen zijn er ook steeds meer campers met een geheel aparte of af te scheiden doucheruimte en zijn de ruimtes bijna heuse badkamers. De Duitsers hebben hier een mooie benaming voor: ‘Raumbad’.
In buscampers is doorgaans veel minder ruimte beschikbaar. Toch zien we ook daar steeds vaker een was/toiletruimte. Vanwege de geringe ruimte wordt er dan wel vaak gebruik gemaakt van een los chemisch toilet. Sommige camperbouwers hebben de toiletruimte zo uitgekiend, dat deze heel compacte kan worden ingeklapt, en soms zelfs kan worden verschoven als hij niet nodig is.
Bij de aanschaf van een camper is er nog iets, waarbij het budget weliswaar het voornaamste argument zal zijn: wordt het een nieuwe of tweedehands camper? Natuurlijk zal de voorkeur, mits het budget toereikend is, naar een nieuwe camper uitgaan. Maar dat hoeft niet altijd voordelig te zijn. De afschrijving is namelijk een stuk hoger. Als alternatief kan er natuurlijk altijd nog naar een jong gebruikte occasion worden gekeken.