Met de elektrische camper op pad? Dat kan zelfs naar de Noordkaap
De opkomst van de elektrische auto is niet meer te stuiten. Maar we zullen er straks ook rekening mee moeten houden dat de campers elektrisch zijn. Dat is natuurlijk ook een stuk beter voor het milieu.
Uit onderzoek blijkt dat zelfs als je op grijze stroom zou rijden en álle factoren zoals de grondstoffen en het recyclen meetelt, elektrisch rijden beter voor het milieu is. Het rijdt ook stiller en prettiger. Maar er kleven voor camperaars ook nadelen aan. Het rijbereik met een acculading is kleiner dan met een tank diesel en het tussentijds opladen duurt minstens een half uur.
Gewicht
Daarnaast zorgt het gewicht van het accupakket voor nog een uitdaging: de meeste elektrische (half)integraal campers gaan daardoor meer dan 3.500 kilo wegen. Een groot rijbewijs is dan een vereiste. Maar elektrische buscampers blijven meestal wel onder dat gewicht en ook het rijbereik met een acculading hoeft geen bezwaar te zijn. Dat bewijst de Duitser Frank Eusterholz. Hij reed afgelopen zomer met een tot camper omgebouwde Volkswagen e-Crafter van Hannover naar de Noordkaap.
Laden
Die VW e-Crafter is vooral bedoeld voor korte ritten. De actieradius op een acculading bedraagt slechts 173 kilometer. Dat betekent veel laden. Dat is in Noorwegen, het land waarmee elektrische auto’s dan auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht, niet zo’n probleem. Daar zijn overal oplaadpunten te vinden. In andere landen, al zijn we in Nederland ook al goed op weg, is dat op dit moment nog anders. Maar laten we niet vergeten dat met de groei van het aantal elektrische personen- en vrachtauto’s ook het aantal laadpunten stijgt. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Het wordt straks dus alleen maar makkelijker om met een elektrische camper op pad te gaan. Er komen steeds meer laadpunten en ook het rijbereik op een acculading wordt steeds beter.
De reis
Frank Eusterholz liep al jaren met het idee om met zijn vader naar de Noordkaap te gaan. Helaas kan de vader van Frank om gezondheidsredenen niet mee. Frank ging dus alleen op pad. Als bewoner van het energieneutrale eiland Samsø en overtuigd aanhanger van elektrische mobiliteit moest en zou hij die reis met een elektrisch voertuig volbrengen. “Met een diesel kan iedereen het doen”, aldus Eusterholz. En nu is Eusterholz waarschijnlijk de eerste persoon die met een elektrisch aangedreven camper op de Noordkaap is geweest. Volkswagen had voor Frank een VW e-Crafter beschikbaar, die werd uitgerust met een modulaire, demontabele camperinrichting van het Berlijnse bedrijf PlugVan. In verband met de beperkingen door de coronapandemie moest Frank de reis meerdere malen uitstellen. In augustus kon hij eindelijk op pad. Het was niet de bedoeling om er stijlvolle social media tour met geposeerde, opgepoetste selfies met indrukwekkende achtergronden van te maken. Maar Frank maakte wel een groot aantal Youtube-video’s zodat zijn vader virtueel met hem in de cockpit kon zitten.
Rijbereik is geen issue
Een afstand van 7.500 kilometer rijden met een elektrische camper met een rijbereik van 173 kilometer (volgens NEDC) op een acculading lijkt uitgesproken lastig. “Maar het rijbereik is helemaal niet aan de orde”, zegt Eusterholz, “je moet er gewoon op voorbereid zijn”. Hij vindt de in totaal 95 laadstoppen langs de hele route dus niet inspannend, maar eerder een verrijking. Hij gebruikt deze pauzes als “me-time”. “Je vertraagt, rijdt bewuster en bent aan het eind van de dag nog meer uitgerust als je je bestemming bereikt”. Ook nodigt het geruisloze rijden uit om te “cruisen”. Als je haast hebt kun je het gaspedaal natuurlijk ook verder indrukken. Maar richting de Noordkaap wordt het toch wat lastiger. De dichtheid van snelladers neemt daar zienderogen af zodat het dan wel eens wat lastiger wordt en je dan van normale laders gebruik moet maken, wat toch aanzienlijk meer tijd kost.
Opladen niet altijd even makkelijk
Natuurlijk zijn er op zo’n lange tocht ook de nodige uitdagingen. Eenmaal bereikte Frank het enige oplaadstation in de wijde omtrek met nog maar een paar kilometer bereik in de accu. En natuurlijk was dat buiten werking. Gelukkig mocht hij zijn auto opladen aan de laadpaal van de hoofdarts van het plaatselijke zorgcentrum. Bij een oplaadpunt bij een benzinestation kostte het opladen vijf keer zoveel als normaal maar was er helaas geen alternatief in de buurt. En meer naar het noorden, voorbij Alta, zijn er geen snelladers meer. De laatste paar honderd kilometer zijn er alleen nog maar “normale” AC-oplaadpunten waardoor opladen veel langer duurt.
Hoogtepunten
Uiteraard heeft een reis naar de Noordkaap allerlei hoogtepunten. Maar er zijn een aantal zaken dingen die Frank ontroeren.
Noordkaap
Zo is de aankomst op de Noordkaap bijzonder emotioneel moment voor hem. Vooral het moment dat je langs de kant van de toegangsweg naar de Noordkaap het bordje naar de kaap ziet staan.
Trollstigen
De Trollstigen vond Frank het leukste moment. Rijden met een zes meter lange bestelbus is een uitdaging op deze veeleisende, deels enkelbaans route met elf haarspeldbochten. De e-Crafter had aan het begin van de Trollstigen nog ongeveer 100 km bereik, wat op de top was teruggelopen tot 50 km. Na de afdaling werd duidelijk dat het terugwinnen van energie via het remmen wel degelijk werkt. Hij had toen weer 90 km bereik. “Als elektrische rijder krijg je hier snel een gevoel voor. In combinatie met een beetje hoofdrekenen leer je steeds meer te vertrouwen op de displays in het voertuig. En je krijgt een gevoel voor hoe ver je echt kunt komen.”
Lofoten
Ook de Lofoten, een van meest schilderachtige delen van Noorwegen, waren een hoogtepunt. Het uniek landschap werd hier gecombineerd met de rit over de meer dan acht kilometer lange weg langs de Atlantische Oceaan waarvan de talloze hoge bruggen aan een achtbaan doen denken.
Resumé
Zo was het reis met ups en downs. Maar als je Frank vraagt of hij het nog een keer zou doen, dan zegt hij meteen “onmiddellijk en altijd”. Bovendien vindt Frank dat e-mobiliteit perfect geschikt is voor campers: ”Je rijdt geruisloos door de natuur, je racet niet, neemt voldoende pauzes en de actieradius is helemaal niet aan de orde als je het rustig aan doet.”