Rimor Kilig 79 Plus en Sarus 96 Plus: nieuwe compacte halfintegralen

Het voorjaar betekent voor veel camperaars een nieuw begin. Naast de voorbereidingen op de eerste trips van het jaar, presenteren fabrikanten hun nieuwste modellen. Ook het Toscaanse Rimor grijpt deze periode aan om twee interessante halfintegralen aan zijn programma toe te voegen. Zowel de Kilig 79 Plus als de Sarus 96 Plus bieden veel ruimte en praktische luxe binnen redelijk compacte buitenmaten.

Met deze modellen richt Rimor zich op camperaars die onderweg voldoende flexibiliteit willen hebben, zonder dat het ten koste gaat van comfort of gebruiksgemak. De Kilig mikt daarbij op grotere gezelschappen die een volwaardige halfintegraal zoeken, terwijl de Sarus vooral aantrekkelijk is voor stellen of kleine families die extra comfortabel willen reizen binnen een handzaam formaat.

Rimor Sarus 96 Plus: compacte luxe met vijf slaapplaatsen

De Sarus 96 Plus biedt een alternatief voor camperaars die de voorkeur geven aan meer individuele ruimte en luxe afwerking. Gebouwd op de Fiat Ducato met 140 pk en een handgeschakelde versnellingsbak, mikt deze halfintegraal op comfort en souplesse. Met zijn lengte van 6,97 meter en een relatief korte wielbasis biedt de Sarus vlotte rijeigenschappen, ook bij langere ritten over slingerende wegen door heuvelachtig terrein.

Het interieur is opgezet rondom twee enkele bedden achterin (75 x 194 cm), die met een tussenmatras eenvoudig samen te voegen zijn tot een riant bed van 150 x 220 cm. Daarnaast is er een elektrisch hefbed boven de zitgroep. Optioneel kan de dinette worden omgebouwd tot een extra bed, waardoor vijf slaapplaatsen beschikbaar zijn.

De afwerking is modern, met indirecte verlichting en warme kleuren. Praktische extra’s zoals aluminium velgen, een achteruitrijcamera, een zonnepaneel van 100 watt en een 3,5 meter lange luifel zijn standaard. Dankzij de relatief lage opbouwhoogte en beperkte overhang achter, blijft de Sarus 96 Plus ook bij volle belading goed controleerbaar.

De richtprijs start bij € 65.900 exclusief BPM.

Rimor Kilig 79 Plus: zeven zit- en slaapplaatsen zónder alkoof

De Rimor Kilig 79 Plus springt in het oog als een van de weinige halfintegralen die zeven goedgekeurde zit- en slaapplaatsen biedt binnen een lengte van nog geen zeven meter. Onder de motorkap ligt de bekende Ford Transit met 165 pk, gekoppeld aan een 8-traps automaat. Een combinatie die zorgt voor soepel rijgedrag, ook bij volle belading.

Binnen is gekozen voor een dubbele treinzitopstelling. Beide zitgroepen bieden goedgekeurde gordelplaatsen, en dat voor in totaal zeven zitplaatsen. De treinzitten kunnen bovendien worden omgebouwd tot extra slaapplaatsen, bovenop het stapelbed (80 x 220 cm) achterin en het elektrisch bed boven de salon (121 x 200 cm).

Door de toegangsdeur verder naar achteren te plaatsen, ontstaat een prettig open vloerplan. De breedte van 2,35 meter blijft beheersbaar bij rijden over kleinere wegen of op campings met smalle paden. Met een rijklaargewicht rond de 3.100 kilogram blijft er nog redelijk laadvermogen over binnen de B(E)-rijbewijslimiet van 3.500 kg, al blijft dit bij maximale bezetting wel iets om op te letten.

Qua uitrusting ontbreekt er weinig: standaard zijn onder meer een Camper Pack Premium, een 100 watt zonnepaneel, een 4 meter lange luifel en een grote koelkast aanwezig. De richtprijs bedraagt € 63.900, exclusief BPM.

Slimme oplossingen voor uiteenlopende reisgezelschappen

Met de Kilig 79 Plus en Sarus 96 Plus speelt Rimor in op uiteenlopende kampeerwensen. De Kilig biedt een unieke oplossing voor grotere gezinnen of groepen die geen alkoofcamper willen, terwijl de Sarus zich meer richt op stellen of kleinere families die luxe en praktisch gebruiksgemak zoeken.

Beide modellen zijn standaard rijk uitgerust en kunnen direct worden ingezet voor korte vakanties of langere rondreizen, zonder dat daarvoor nog een waslijst aan extra opties nodig is. Vanaf voorjaar 2025 zijn de Kilig 79 Plus en Sarus 96 Plus leverbaar via geselecteerde dealers in Nederland en België.