Verfijn selectie:






Bürstner campers en buscampers staan bekend om hun moderne, markante uiterlijk, sfeervolle interieur met een echt 'thuisgevoel' diverse slimme, innovatieve oplossingen. Hoewel de eerste Bürstner-campers ‘pas’ in de jaren ‘90 op de markt kwamen, behoort Bürstner al jaren tot de populairste camperbouwers van Europa. En met goede reden. De campers van Bürstner worden geroemd om hun uitstekende bouwkwaliteit, praktische indelingen en innovatieve oplossingen.
Het Duitse merk staat bekend als de uitvinder van zowel de halfintegraal camper als de zogenaamde crossover camper. Eind jaren 80 introduceerde Bürstner als een eerste halfintegraal camper. Later, in 2008, was Bürstner het eerste campermerk dat een halfintegraal camper met een hefbed boven de zitgroep introduceerde. Dit concept groeide uiteindelijk uit tot de komst van de zogenaamde crossover camper. Dit zijn iets hoger gebouwde halfintegraal campers met een al of niet elektrisch bediend hefbed boven de zitgroep. Hiermee kan men er extra slaapplaatsen realiseren zonder dat dit ten koste gaat van de interieurruimte.
Natuurlijk houdt Bürstner zich niet alleen bezig met halfintegraal en crossover campers. Zo maakt Bürstner ook integraal campers. Voorheen was dat de chique Elegance, tegenwoordig is dat de moderne en meer betaalbare Lyseo I. Bovendien zet Bürstner flink in op buscampers.
Het leveringsprogramma van de Bürstner campers voor kampeerseizoen bestaat uit negen (bus)camperseries: vier buscampers, één serie integraal campers alsmede vier series half integraalcampers. Hiermee is het modellengamma minder uitgebreid dan voorgaande jaren. Bürstner heeft het programma de afgelopen jaren flink gestroomlijnd. Daarmee zijn er een aantal bekende series verdwenen. Denk hierbij aan de Argos, Ixeo T en Edition 30, die sinds vorig modeljaar niet meer in Nederland verkrijgbaar zijn. Ook de Elegance is uit het programma geschrapt, evenals de Travel Van. Ook de Bürstner Delfin zien we niet meer terug. De recent geïntroduceerde Copa buscamper is ook uit het Nederlandse camperprogramma van Bürstner verdwenen.
Naast het toevoegen en schrappen van verscheidene (bus)campers zijn er nog tal van andere wijzigingen doorgevoerd, onder andere op gebied van benamingen. De Bürstner Lyseo Time Limited is omgedoopt tot de ‘Limited T’ en is uitsluitend als halfintegraal leverbaar. Daarnaast gaat de ‘standaard ‘Lyseo’ voortaan door het leven als de ‘Lyseo TD’.
Van de Lyseo TD introduceert de Duitse camper- en caravanfabrikant dit jaar de Harmony Line-variant, die optioneel met de Mercedes Sprinter als basisvoertuig kan worden geleverd. Verder is de Lyseo I integraal camper onlangs aan het camperprogramma van Bürstner toegevoegd.
Nieuw dit seizoen is de innovatieve Lyseo Gallery TD. Deze nieuwe half-integraal camper heeft een bijzonder en inmiddels ook bekroond ontwerp. Boven de cabine heeft deze camper een zogenaamd ‘Gallery Roof’. Dit is een pneumatisch uitklapbaar hefdak waarmee je – net als bij een alkoof camper - twee extra slaapplaatsen boven de cabine hebt.
Er is dit ook een geheel nieuwe serie buscampers bij Bürstner, de Lineo, die op basis van de Ford Transit wordt gebouwd. Bürstner wil met de Lineo het programma niet alleen uitbreiden. De Fiat Ducato, het meest gebruikte basisvoertuig voor campers, is momenteel moeilijk leverbaar. Daarom wijken veel camperproducenten uit naar andere basisvoertuigen zoals de Ford Transit. De Bürstner Lineo zal binnenkort ook beschikbaar zijn met een volledig elektrische aandrijving.
Vergeleken met de voorgaande jaren is het 2023-camperprogramma van Bürstner behoorlijk uitgebreid. Met name bij de buscampers heeft het programma van Bürstner een flinke groei doorgemaakt. Er zijn de afgelopen jaren helaas ook enkele bekende namen verdwenen aangezien de Duitse fabrikant zich genoodzaakt zag om het ook wel heel erg omvangrijke leveringsprogramma flink te stroomlijnen.
Zo zijn de Argos, Ixeo T en de Edition 30 uit het leveringsprogramma gehaald. De Delfin, een bekende naam van vroeger, was vorig jaar terug bij Bürstner maar is ook alweer verdwenen.
Ook op het gebied van compacte halfintegraal campers heeft Bürstner het programma gewijzigd. De compacte Travel Van kreeg vorig seizoen een betaalbaarder zustermodel Nexxo Van. Dit seizoen is alleen die laatste over. De Bürstner Lyseo Time Limited camper heet sinds een tijdje Limited T door het leven en is alleen als halfintegraal camper leverbaar. Voorts is de Lyseo omgedoopt naar Lyseo TD. Daarvan is er ook een aparte Harmony Line variant.
Nieuw dit seizoen is de innovatieve Lyseo Gallery TD, een halfintegraal camper met een handig opblaasbaar slaapdak boven de cabine.
Omdat Bürstner al geruime tijd geen alkoof campers meer in het programma heeft, begint het camper programma van Bürstner daarom bij de halfintegraal campers. Daarvan zijn in Nederland de volgende modellen opgenomen:
De Bürstner Nexxo Van is een extra compacte halfintegraal camper, die op een Citroën Jumper basisvoertuig is gebouwd en leverbaar is in vijf indelingen. Ondanks het compacte formaat is de Nexxo Van ook met een eilandbed verkrijgbaar.
De Bürstner Limited T camper is de opvolger van de Lyseo Time Limited. Deze betaalbare, compleet uitgeruste halfintegraal campers zijn voortaan het nieuwe instapmodel van het Bürstner camperprogramma.
Ook de Lyseo TD is een serie betaalbare halfintegraal campers. Deze is in een groot aantal indelingen verkrijgbaar en kenmerkt zich door de lichtgewicht bouwwijze. Daardoor hebben de Bürstner Lyseo TD campers een flink laadvermogen.
De nieuwe, innovatieve Bürstner Lyseo Gallery TD heeft een pneumatisch uitklapbaar hefdak boven de cabine. Daardoor combineert de Lyseo Gallery TD de mogelijkheden van een alkoof camper met die van een halfintegraal camper.
Het topmodel van Bürstner is de recent nog geheel vernieuwde Elegance integraal camper. Hiervoor bleek in Nederland te weinig belangstelling te zijn zodat die hier niet meer in de showroom staat. In Nederland is daarom nog maar één serie integraal campers van Bürstner verkrijgbaar.
Bürstner Nederland heeft de mooie maar kostbare Elegance uit het programma gehaald en vult het programma weer aan met een integraal camper in het middensegment. De nieuwe Lyseo I staat op een Fiat Ducato en heeft onder meer een isolerende, dubbele bodem.
Bürstner heeft een aantal jaren het programma buscampers opnieuw opgezet. De eerdere City Car buscampers werden door Bürstner toen vervangen door de Campeo en Eliseo. Later kwam daar nog de compacte buscamper Copa bij, die vervolgend nog werd aangevuld met de stoere, sportieve Copa Trail. Maar in Nederland is de Copa-serie vervolgens toch weer uit het programma gehaald. Maar er is dit seizoen ook een nieuwe serie buscampers bij gekomen. Deze Bürstner Lineo wordt op basis van de Ford Transit gebouwd.
De Bürstner Campeo combineert naar eigen zeggen de voordelen van een buscamper met de designfilosofie van Bürstner. De slimme overgang van cabine naar woongedeelte verbetert het ruimtelijke gevoel van deze buscamper.
Wie niet alleen op geasfalteerde wegen wil rijden, heeft in de stoere Bürstner Campeo 4×4 met vierwielaandrijving een prima alternatief. De Bürstner Campeo 4×4 wordt gebouwd op een Citroën Jumper-basisvoertuig.
De compleet uitgeruste Bürstner Eliseo buscampers zijn recent vernieuwde. Ze zijn verkrijgbaar met een- of tweepersoonsbedden, een optioneel hefdak, een ‘baruitvoering’ met wandkast en tafel of met een extra hoge koelkast. Ze hebben standaard cassettevensters, dimbare indirecte verlichting en een groot dakluik.
De Bürstner Lineo is de nieuwste aanwinst in het buscamperprogramma van de Duitse camperproducent. De Lineo is een compacte buscamper op basis van de Ford Transit. Hij heeft een klassieke indeling met voorin de zitgroep en de keuken en de badkamer in het midden. Achterin bevindt zich een dwarsbed.