Veerdienst Eemshaven – Kristiansand gaat in april van start

Veerdienst Eemshaven – Kristiansand

Veerdienst Eemshaven – Kristiansand gaat in april van start

Komend voorjaar gaat er een nieuwe, unieke veerdienst naar Noorwegen van start. Dan vaart er drie keer per week een veerboot van de Groningse Eemshaven naar het Noorse Kristiansand.

Een uitkomst voor Nederlandse vakantiegangers, die relatief snel en gemakkelijk naar Noorwegen willen reizen. Nu kunnen ze via Duitsland, Denemarken en Zweden naar Noorwegen rijden, of kiezen voor een veerdienst vanaf Duitsland en Zweden. Maar rechtstreeks baar Noorwegen varen, dat was er nog niet bij.

Dat deze nieuwe veerdienst voor Nederlanders heel interessant is, is inmiddels gebleken. Toen het nieuws van de nieuwe veerdienst net bekend was, lag het reserveringssysteem van de rederij vanwege de drukte er al snel uit.

Drie keer per week naar Noorwegen

De eerste afvaart van de Romantika, de boot die Holland Norway Lines voor de veerdienst naar Noorwegen inzet, is gepland voor 7 april 2022. Daarna zal de boot drie keer per week heen en weer varen tussen de Eemshaven en Kristiansand, bij het zuidelijkste puntje van Noorwegen. De Romantika heeft een capaciteit van 2.700 passagiers. In verband met de coronapandemie gaat de rederij voorlopig uit van een lagere capaciteit, te weten maximaal 1.500 passagiers. De Romantika is trouwens een van de ‘hotelboten’ die in Glasgow als varend hotel worden ingezet om de drukte rond de klimaattop op te vangen.

Je slaapt op de boot want de afvaart in Eemshaven is steeds om 15.00 u, en de aankomst is de volgende morgen om 09.00 u. Je kunt uiteraard wat te eten en drinken halen in een van de vele horecagelegenheden, en je ook vermaken in de sauna, het theater of de taxfree-winkels.

Niet goedkoop

Veerdienst Eemshaven – KristiansandDe kosten van een overtocht zijn sterk afhankelijk van het seizoen. In het laagseizoen kost een retourtje 225 euro per persoon. Dan moet je met twee mensen een hut delen. Wie een auto meeneemt (van maximaal zes meter lang en 2,60 m hoog) betaalt al gauw 250 euro per persoon. Voor grotere campers liggen de prijzen uiteraard nog hoger. De prijzen in het hoogseizoen zijn uiteraard nog hoger.

Maar wie kijkt wat een ritje met de camper kost: heen en terug naar Oslo rijden is ongeveer 3.000 kilometer. Dat kost aan diesel (verbruik 1:10 en € 1,60/liter) ook gauw zo’n 500 euro. Daar komen nog eventuele kosten voor overnachtingen bij, en tolgeld of de kosten voor de veerdiensten naar Zweden. Bovendien is de rit dan veel langer. Wie stevig doorrijdt, kan in twee dagen naar Oslo rijden maar ziet dan vooral snelweg en komt ook allesbehalve uitgerust aan. Het wordt dus een afweging: sneller, comfortabeler en duurder, of goedkoper maar inspannender en langer. Een compromis kan natuurlijk ook: over de snelweg naar Denemarken, daar de veerboot naar Zweden nemen en vanaf daar rustig binnendoor naar de Noorse fjorden.