Strengere regelgeving voor snelwegvignet Oostenrijk
Reizen met een camper staat bijna synoniem voor vrijheid. Maar soms wordt die vrijheid toch enigszins beperkt. Campereigenaren komen bijvoorbeeld in Oostenrijk over een paar jaar voor nieuwe uitdagingen te staan. Waar de GO-Box voorheen alleen verplicht was voor campers met een MTM boven de 3.500 kilo, is deze straks voor meer campers vereist.
De verandering waar het om gaat, is het feit dat men voor het berekenen van de tolheffing op de snelwegen in Oostenrijk niet langer naar de maximum toelaatbare massa (MTM) van het voertuig kijkt, maar naar de technisch toegestane totaalmassa (TTM). Ook de CO2-toeslag, die vanaf 1 januari 2024 wordt ingevoerd, kan extra kosten met zich mee kan brengen.
Vignet of GO-Box in Oostenrijk?
In Oostenrijk moeten voertuigen tol betalen om op de snelweg te mogen rijden. Voertuigen van maximaal 3.500 kilo kunnen volstaan met een vignet. Zwaardere voertuigen moeten gebruik maken van een GO-Box waarmee de tol aan de hand van de gereden kilometers wordt berekend.
Om te bepalen of een voertuig een vignet of GO-Box nodig heeft, keek men eerst altijd naar de maximum toelaatbare massa (MTM). Maar met ingang van 2024 kijkt men dus naar de technisch toegestane totaalmassa (TTM).
Dat heeft gevolgen voor heel veel campers, aangezien de basisvoertuigen vaak een TTM van meer dan 3.500 kilo hebben. Die hebben in Oostenrijk voortaan een GO-Box nodig. Dit is een ingrijpende verandering voor camperbezitters die gewend zijn aan het reizen met een vignet.
Wat is dat, die GO-Box?
De GO-Box is een elektronisch tolheffingsapparaat, ook bekend als On-Board-Unit (OBU). Dit apparaat, dat in het voertuig wordt aangebracht, gebruikt microgolftechnologie om te communiceren met tolpoorten en zorgt automatisch voor de betaling van de tol. Het is essentieel dat de gegevens op de GO-Box altijd actueel zijn om ervoor te zorgen dat de juiste tol wordt betaald
De GO-Box is verkrijgbaar bij meer dan 175 GO-verkooppunten in binnen- en buitenland. Het is een leenapparaat. Wanneer de GO-Box niet meer nodig is, kan deze worden teruggegeven bij een van de GO-verkooppunten.
Overgangsregeling tot 2029
De ÖAMTC, de Oostenrijkse tegenhanger van de ANWB, heeft zijn zorgen geuit over de nieuwe regels. Zij pleiten voor een uitzondering voor campers met een TTM tot 4.500 kilo.
Gelukkig is er tot 1 februari 2029 een overgangsregeling van kracht voor campers die voor 1 december 2023 zijn geregistreerd of teruggewogen. Daardoor kunnen deze voertuigen nog gebruik maken van reguliere tolvignetten. Daarna is een GO-Box verplicht, of moeten ze de snelwegen mijden.
Goed om te weten: vaak zijn de eerste kilometers vanaf de landsgrens tolvrij. Zo mag je vanaf München/Rosenheim bij grensovergang Kiefersfelden tolvrij via de snelweg tot de eerste afslag (Kufstein-Sud) rijden. Vanaf daar kun je via binnenwegen richting bijvoorbeeld Slovenië of Italië rijden.
Verder is er ook nog goed nieuws: met ingang van 2024 is er ook een dagvignet verkrijgbaar.