Recordcijfers voor Duitse camper- en caravanfabrikanten

Verkoopcijfers campers Duitsland

Recordcijfers voor Duitse camper- en caravanfabrikanten

De CIVD, het Duitse verbond van de caravan- en camperindustrie, heeft bekendgemaakt dat 2019 een recordresultaat heeft opgeleverd voor de branche. Voor de tiende keer op rij zijn recreatieve voertuigen, caravans en campers toegenomen in de registratiestatistieken van nieuwe registraties.

Volgens de prognose van de CIVD zullen er in Duitsland tegen het einde van het jaar bijna nieuwe 54.000 campers en 27.000 caravans in Duitsland zijn geregistreerd.

Dit komt overeen met een stijging van 15,1 respectievelijk 10,6 procent over de afgelopen 12 maanden. Het is hiermee duidelijk dat de camper- en caravanbranche het nog nooit zo goed heeft gehad. De inspanningen die de branchevereniging de afgelopen jaren heeft gedaan om het voorheen enigszins stoffige imago van kamperen op te poetsen, heeft kennelijk effect gehad. Uiteraard zal ook de gunstige economische situatie en de lage rente van invloed zijn geweest, evenals het feit dat de senioren actiever en reislustiger zijn dan ooit.

Buscampers onverminderd populair

Het populairste model in Duitsland is ook dit jaar de buscamper. Deze is bij onze oosterburen populairder dan ooit. Dat heeft mede te maken met de nieuwe, moderne basisvoertuigen waardoor buscampers ook steeds meer voor dagelijks vervoer en als vrijetijdsvoertuig worden gebruikt. Het aandeel buscampers bedroeg in Duitsland maar liefst 42%.

Onzekerheden

Toch zijn er ook wat onzekerheden die de verkopen in de toekomst zouden kunnen afremmen. Zo komen er steeds meer rijverboden voor diesels, komen er mogelijk belastingmaatregelen voor dieselvoertuigen en ook de Brexit speelt natuurlijk mee. Daarnaast speelt de elektrificatie mee. Aspirant-kopers zullen zich af gaan vragen of ze niet beter kunnen wachten tot er een behoorlijk aanbod is aan betaalbare elektrische of hybride campers die qua actieradius en laadmogelijkheden zullen voldoen. Campers worden immers geacht tientallen jaren mee te gaan. De mogelijkheid bestaat immers dat campers met een dieselmotor over een jaar of vijftien nergens meer in stedelijke gebieden mogen rijden. Dat belemmert niet alleen de bewegingsvrijheid van de camperaars maar kan ook een negatieve invloed op de (rest)waarde van campers hebben.