Nieuwe Volkswagen California is nog niet volledig elektrisch, maar een plug-in hybride

VW California Concept Model 2024
Nieuwe Volkswagen California is nog niet volledig elektrisch, maar een plug-in hybride

Met de komst van een verlengde versie van de elektrische Volkswagen ID.Buzz zou je denken dat deze snel de basis zou vormen voor de Volkswagen California. Dit is echter niet het geval, omdat de rijklare versie volgens Volkswagen te zwaar zou zijn om voldoende laadvermogen te bieden.

Het is ook maar de vraag of de markt er nu al klaar voor is. Daar presenteert Volkswagen op de Caravan Salon 2023 een concept van een California camperbus op basis van de VW Multivan met plug-in hybride aandrijving. De volledig elektrische versie – de ID.Buzz California – zal nog enkele jaren op zich laten wachten.

De volgende generatie van de Volkswagen California

De Volkswagen California camperbus heeft altijd een speciale plek ingenomen bij kampeerenthousiasten. Met de nieuwe generatie, gebaseerd op de lange L2-versie van de VW Multivan met plug-in hybride aandrijving, maakt Volkswagen een belangrijke stap richting duurzaamheid zonder de iconische aantrekkingskracht en functionaliteit van deze populaire camperbus te verliezen.

Plug-in hybride aandrijving

Een plug-in hybride auto combineert een verbrandingsmotor met een elektromotor. De elektromotor haalt zijn energie uit een accu met een beperkte capaciteit, die kan worden opgeladen door de verbrandingsmotor of via een laadpaal. Dankzij een regeneratief remsysteem wordt de elektromotor ook als dynamo gebruikt, waardoor remenergie wordt omgezet in elektriciteit. Dit maakt de auto aanzienlijk efficiënter.

VW California Concept Model 2024

De auto met plug-in hybride aandrijving (PHEV) kan volledig elektrisch rijden over korte afstanden (doorgaans enkele tientallen kilometers), alleen op de verbrandingsmotor, of met beide motoren als maximale prestaties vereist zijn. Het voordeel is dat je kleine afstanden volledig elektrisch kunt rijden, wat milieuvriendelijker en stiller is. Bovendien biedt een elektromotor door zijn hoge, instant aanwezige koppel een veel aangenamere rijervaring.

Waarom geen ID.Buzz als basisvoertuig

Hoewel de VW ID.Buzz absoluut een veelbelovend elektrisch voertuig is, heeft Volkswagen besloten om deze niet als basis voor de California te gebruiken. De reden is het gewicht, dat problemen zou kunnen veroorzaken met de bekende 3500-kilo limiet. Daarom wacht Volkswagen nog een paar jaar, er van uitgaande dat er tegen die tijd accu’s met een grotere energiedichtheid beschikbaar zijn.

Alternatieven van andere leveranciers

Ondanks Volkswagen’s besluit, hebben Nederlandse camperbouwers als Ventje en Tonke wel campers ontwikkeld op basis van de VW ID.Buzz. Ventje’s eVentje werd twee maanden geleden onthuld, en Tonke werkt ook aan een elektrische camper gebaseerd op de Volkswagen ID.Buzz.

Première op de Caravan Salon in Düsseldorf

Goed nieuws voor degenen die de nieuwe Volkswagen California camperbus willen zien: een concept van de nieuwste generatie zal te zien zijn op de Caravan Salon in Düsseldorf, een van de grootste en meest prestigieuze kampeerbeurzen ter wereld. Bezoekers kunnen de nieuwe California van dichtbij bekijken en verkennen, en Volkswagen-experts zullen aanwezig zijn om vragen te beantwoorden en de geavanceerde technologieën en innovaties van de camperbus te demonstreren.