Mercedes presenteert studiemodel van elektrisch aangedreven camper

Mercedes Sprinter camper elektrischHoewel we inmiddels allemaal wel gewend zijn aan elektrisch aangedreven personenauto’s, moeten wij nog wel wennen aan het feit dat ook campers binnen afzienbare tijd met een soortgelijke aandrijving zijn uitgerust.

Dat komt door een aantal factoren. De actieradius is momenteel natuurlijk nog steeds vrij beperkt. Daarnaast speelt er een kostenplaatje mee, en natuurlijk ook de levensduur van de huidige camper.

Actieradius vergroten

Wat betreft de actieradius kan ook een elektrisch aangedreven camper onderweg worden opgeladen bij een oplaadpunt. Omdat het aantal snellaadpunten in veel Europese landen helaas nog erg beperkt is, houdt dat in dat je met de camper toch al snel enkele uren bij een laadstation moet wachten. Dat is voor een camper, waar je ook lange reizen mee wilt maken, niet handig. Daarom is het toch echt noodzakelijk om de actieradius te vergroten. Als dat niet kan door middel van een grotere capaciteit van de accu’s, dan moet er een methode worden bedacht om de accu’s onderweg ook op een andere manier op te laden. Dat zou kunnen door middel van zonnecellen, zoals Dethleffs vorig jaar liet zien, maar er zijn meer oplossingen.

Brandstofcellen

Een andere manier is de toepassing van brandstofcellen, zoals Mercedes laat zien in het studiemodel, dat het op de Caravan Salon presenteert. Deze elektrisch aangedreven camper, op basis van de nieuwste Sprinter, heeft brandstofcellen om in extra energie te voorzien. Ook deze maken gebruik van brandstof, maar zorgen op een geheel milieubewuste wijze voor de energie om de accu’s op te laden. Mercedes zal volgend jaar ook elektrisch aangedreven versies van de nieuwe Sprinter op de markt brengen. Dat het bedrijf deze techniek serieus neemt en niet alleen maar doet “om erbij te horen” blijkt uit het feit dat het Mercedes ook een studiemodel laat zien van een elektrisch aangedreven camper op basis van de Sprinter.

Waterstof

Vooralsnog zijn het wel “normaal” elektrisch aangedreven uitvoeringen, maar in de nabije toekomst komen er ook uitvoeringen waarbij de accu’s opgeladen kunnen worden door middel van brandstofcellen. Hiervoor kiest Mercedes meteen voor één van de meest milieuvriendelijke uitvoeringen, namelijk die waarbij er voor de brandstof gebruik gemaakt wordt van waterstof. Het prototype van de Sprinter F-CELL die Mercedes laat zien, dat deze vorm van aandrijving niet alleen toepasbaar is voor lokaal verkeer, maar ook voor voertuigen waarbij een wat grotere actieradius van essentieel belang is.

De eVito in 2018, de eSprinter in 2019

Mercedes is voornemens om alle bedrijfsvoertuigen ook in een elektrisch aangedreven versie te leveren. Daarom zal binnenkort de eVito op de markt komen en in 2019 ook de eSprinter. Deze zijn nog zonder brandstofcellen en hebben dus nog enige beperkingen maar zijn voor regionaal vervoer natuurlijk een prachtige oplossing. Voor de langere afstanden heeft Mercedes in haar eDrive@VANs-strategie ook modellen met brandstofcellen opgenomen, Deze kunnen de accu’s tijdens de rit opladen waardoor er een aanzienlijke verbetering van de actieradius, tot wel 500 kilometer, mogelijk is.

Actieradius tot wel 500 kilometer

In de Sprinter F-CELL bevindt zich een elektromotor die een maximaal vermogen van 200 pk levert bij een koppel van 350 Newtonmeter. De drie onderin het voertuig gemonteerde tanks kunnen samen 4,5 kilo waterstof bevatten, waarmee een actieradius van 300 kilometer mogelijk is. Voor een actieradius van 500 kilometer moet er achterin de camper een extra tank worden geplaatst. Daarnaast is het ook een plug-in uitvoering. Via laden bij een laadpunt kan de actieradius nog verder worden vergroot.