Medio 2020 een geheel vernieuwde La Strada Nova

La Strada Nova camper

Medio 2020 een geheel vernieuwde La Strada Nova

De Nova is al vele jaren het topmodel van de Duitse camperbouwer La Strada. Het is een camper die lijkt op een buscamper maar door de monocoque opbouw net iets breder en hoger is.

Op de laatste editie van de Caravan Salon in Düsseldorf liet La Strada een geheel vernieuwde versie van de Nova zien. Daarnaast werd er ook een tweede indeling voor de Nova aangekondigd.

Monocoque opbouw

Omdat de ontwikkeling van de nieuwe Nova wat vertraging op had gelopen, moeten we het nog even met computeranimaties doen. Deze geven echter wel een heel goede indruk van het nieuwe vlaggenschip van La Strada. Ook nu lijkt het erop dat La Strada zichzelf met de Nova heeft overtroffen. De geheel naadloze, schroefloze monocoque opbouw oogt ontzettend strak en modern en geven de camper een uiterlijk dat niet alleen in technisch opzicht maar ook qua design het predicaat ‘premium’ verdient. Ook nu wordt de Nova op de Mercedes Sprinter gebouwd al wordt er nu uiteraard wel van het allernieuwste model gebruik gemaakt. De monocoque opbouw is iets breder de carrosserie van de Mercedes Sprinter en biedt de camper daardoor toch veel meer ruimte. Evengoed is de nieuwe La Strada Nova net zo wendbaar als een normale buscamper. Je hebt als ontwerper heel wat vrijheid met zo’n monocoque opbouw. Dat is ook te zien bij de nieuwe Nova waar daar volop gebruik van die vrijheid is gemaakt. De strakke, moderne opbouw heeft geen uitstekende schroeven, naden en dergelijke waardoor de vorm nog mooier uitkomt.

 “Hoogste eisen voor kwaliteit, comfort en uitrusting”

Marco Lange, Managing Partner van La Strada Fahrzeugbau GmbH, vertelt over de nieuwe Nova: “De nieuwe La Strada Nova zet het beproefde concept van de GfK monocoque cabine voort. Verder hebben we een compleet nieuw voertuig ontwikkeld, waarin veel suggesties van onze klanten en retailpartners zijn verwerkt. We zijn ervan overtuigd dat we met de nieuwe Nova het succes van onze topmodellenreeks met succes kunnen voortzetten. De nieuwe Nova voldoet aan onze hoogste eisen voor kwaliteit, comfort en uitrusting in een compacte camper”.

Volgend jaar verkrijgbaar in twee indelingen

De nieuwe La Strada Nova zal in de loop van volgend jaar verkrijgbaar zijn. Kopers kunnen bij het basisvoertuig, de Mercedes Sprinter, in ieder geval kiezen voor achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Er is nog niet zo heel veel bekend over het interieur van de nieuwe Nova. Het enige wat we weten is dat er twee indelingen met lengtes van 6,46 en 6,99 meter zullen komen.

Nova EB

La Strada Nova EB camperDe Nova EB is een geheel nieuwe indeling.  Deze tweepersoons camper krijgt twee eenpersoonsbedden achterin. Met een lengte van 6,99 meter is het de grootste camper van La Strada. Voor een camper in deze luxe klasse is hij nog steeds heel compact. De wielbasis is 4,33 meter en door de MTM van 4100 kilo heeft hij een laadvermogen van 710 kilo. Hier is dus geen 3500 kilo variant voor verkrijgbaar. Het laadvermogen zou dan veel te laag zijn.

Nova M

La Strada Nova M camperDe Nova M zal qua indeling vergelijkbaar zijn met zijn voorganger en heeft dus drie slaapplaatsen. Twee in een in de lengte geplaatst hefbed boven de zitgroep en een eenpersoonsbed achteraan, boven de garage. Met een lengte van 6,46 meter is hij tien centimeter langer dan zijn voorganger. Hierdoor ontstaat er meer ruimte in het woongedeelte. De Nova M heeft standaard een MTM van 4100 kilo en een groot laadvermogen van 920 kg. Indien je er met twee personen mee op reis wil, kan ook een 3500 kilo wegende versie met een laadvermogen van 320 kilogram bestellen.

Complete uitrusting

De Nova is een topmodel en krijgt dus een uitgebreide standaarduitrusting met onder anderen SKA-comfortzetels met pneumatische lendensteun en stoelverwarming in de bestuurderscabine en een in de opbouw weggewerkte luifel. Een krachtigere motor, vierwielaandrijving, tien lakafwerkingen, tien houtdecors, dertien meubeldecors, 115 verschillende leder-, gedeeltelijke leder- en stofferingshoezen en een uitgebreide lijst van optionele extra’s laten met het nieuwe vlaggenschip van La Strada bijna niets te wensen over. Inclusief de BPM zal de prijs van de La Strada Nova in Nederland even boven de 100.000 euro liggen.