Hartmann bouwt Sprinter 4×4 om voor écht off-road gebruik en ook als camper

Hartmann/Vansports MB Sprinter 4x4 off-road

Hartmann bouwt Sprinter 4×4 om voor écht off-road gebruik en ook als camper

De in het Duitse Neuss gevestigde specialisten van Heinz Hartmann GmbH zijn al sinds 2003 bezig om allerlei varianten van de Mercedes Sprinter te bouwen, waaronder ook buscampers.

Het bedrijf, dat beter bekend staat onder de naam Hartmann Tuning, is ook al jaren gespecialiseerd in het tunen, aanpassen en ombouwen van alle bedrijfswagentypes van Mercedes. Onlangs presenteerde Hartmann een vierwielaangedreven versie van de Sprinter die zich uitstekend zou lenen om ook als camper om te bouwen.

Hartvan/Vansports MB Sprinter

Hartmann, dat ook wel onder de naam Vansports opereert, heeft deze derde generatie van de Sprinter omgebouwd door intensief off-road gebruik. De basis is de normale 4×4 versie van de Sprinter, zoals die af fabriek wordt geleverd. Deze is naast de vierwielaandrijving ook voorzien van elektronische 4ETS-vermogensverdeling en de optionele tandwielreductie.

Aanpassingen voor off-road gebruik

Hartmann geeft de Sprinter 4×4 een grotere bodemvrijheid. Elf centimeter hoger bij de vooras en acht aan de achterzijde zorgen niet alleen voor een grotere bodemvrijheid maar zorgen er ook voor dat de Sprinter aan de voor- en achterzijde niet zo snel vastloopt. Daarnaast biedt Vansports/Hartmann nog een aantal upgrades waarmee de Sprinter kan worden ingezet als multifunctioneel werkpaard in het terrein én als 4×4 camper.

En nog veel meer

De robuuste 18-inch Krona lichtmetalen velgen dragen 265/60R18 terreinbanden met een extra grof profiel die ook in het terrein voldoende moeten geven. Om de Sprinter afdoende te beschermen is hij tevens voorzien van gefreesde onderrijbeveiligingen van dik aluminium. Deze beschermen de motor, carter, versnellingsbak en het achterasdifferentieel tegen beschadigingen. De spatborden zijn voorzien van beschermranden tegen krassen en steenslag. De uitwendige Vansports ombouw van de Sprinter 4×4 kost inclusief alle bovengenoemde onderdelen nog net geen 8.000 euro.

Opties

Maar Hartmann kan desgewenst nog verder gaan, door bijvoorbeeld een stevige dakdrager te monteren, alsmede een rij verstralers, een snorkel voor de luchtinlaat snorkel en voor wateroversteken en rocksliders om de Sprinter van onderaf aan de zijkanten te beschermen. Daarnaast is de Sprinter optioneel ook leverbaar met StarBlack-strips die de ingang en de laaddrempel beschermen, alsmede matzwarte sidebars en treeplanken.

Ook als camper leverbaar

Het getoonde model is een prototype, dat niet is voorzien van een camperinrichting. Maar ook dat kan Vansports dus probleemloos verzorgen. Dat kan een standaard inrichting zijn, maar ook maatwerk. Als compromis zou je de Sprinter ook kunnen voorzien van een campingbox. Dan moet je de isolatie en dat soort comfort verhogende zaken ontberen, evenals het ‘kwart-tarief’ van de motorrijtuigenbelasting. Daarvoor is immers een permanente camperinrichting vereist. Wie interesse heeft, moet zodra het weer kan een ritje richting Neuss maken. Dat is een voorstad van Düsseldorf, dus wie weet valt het te combineren met een bezoekje aan de Caravan Salon, waarvan het op dit moment nog steeds onzeker is of en wanneer die doorgaat.