Globetrail 600 DR Performance: de eerste buscamper van Dethleffs in het premium segment

Dethleffs Globetrail 600 DR buscamper
Globetrail 600 DR Performance: de eerste buscamper van Dethleffs in het premium segment

Hoewel ‘premium’ in de autowereld een nogal beladen woord is, is dat wel iets wat Dethleffs nastreeft met de nieuwe Globetrail 600 DR Performance buscamper. De merknaam Dethleffs staat sowieso synoniem voor kwaliteit, maar het Duitse merk wil kennelijk een nog hoger niveau nastreven.

De nieuwe troef die Dethleffs daarvoor in handen heeft, is een ander basisvoertuig. We hebben het over een buscamper die niet op een Fiat, Citroën of Ford staat, en ook niet op een Mercedes-Benz, maar op een Volkswagen Crafter. Een interessante wending, en niet alleen omdat Dethleffs hiermee ook campers in een wat hoger segment aan gaat bieden. Het betekent namelijk ook dat Volkswagen met de Erwin Hymer Group, waar Dethleffs toe behoort, gaat samenwerken.

Wat maakt deze samenwerking zo bijzonder?

Dethleffs is geen groentje in de camperindustrie. Integendeel, het bedrijf heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot begin vorige eeuw. Maar tot heel recent waren de buscampers van Dethleffs voornamelijk gebaseerd op Fiat, Citroën, Peugeot en Ford. De keuze voor de Volkswagen Crafter als basisvoertuig opent de deuren naar een nieuw, premium segment.

En, zoals gezegd: het is voor het eerst (sinds lange tijd) dat de Erwin Hymer Group basisvoertuigen van de Volkswagen Groep gebruikt. Tot nu toe waren dit voertuigen van Stellantis (voorheen PSA en FCA), waar later na een lange afwezigheid ook Mercedes-Benz en Ford aan toe werden gevoegd. En nu doet men dus ook zaken met Volkswagen.

Hierin is de Erwin Hymer Groep overigens niet de enige. Ook andere grote concerns in de branche, zoals Knaus Tabbert, gaan basisvoertuigen van steeds meer merken voeren. Ook daar zijn Mercedes-Benz, Ford en Volkswagen immers steeds vaker in beeld. Deels vanwege de leveringsproblemen die Stellantis heeft, maar ook omdat de Fiat Ducato en zijn zustervoertuigen van Citroën, Open en Peugeot niet bepaald de modernste meer zijn.

Gebruikelijk formaat

De afmetingen van de Dethleffs Globetrail 600 DR Performance zijn min of meer gebruikelijk voor een buscamper. Hij heeft een lengte van 6 meter, een breedte van 2,04 meter en een hoogte van 2,59 meter. Voor de aandrijving zorgt een krachtige 177 pk dieselmotor met een automatische versnellingsbak.

Interieur

Bij het betreden van de Globetrail 600 DR Performance valt meteen het doordachte interieur op. Het dwarsbed aan de achterzijde is toegankelijk via een uitschuifbare trede, een slimme oplossing die ruimte bespaart. Omdat een Crafter eigenlijk nét niet breed genoeg is voor een dwarsbed, heeft men de camper te hoogte van het hoofd- en voeteneinde iets breder gemaakt. Verder heeft de camper een klassieke indeling met voorin de zitgroep.

De keuken, uitgerust met een Thetford koelkast met lade-achtige opening, is overigens een toonbeeld van ergonomie. Maar het meest bijzondere aspect is de centrale douche op de vloer tussen woongedeelte en bed. Een slim idee dat de beschikbare ruimte optimaal benut.

Concurrentie

Met de keuze voor een Volkswagen Crafter als basisvoertuig plaatst Dethleffs zich in een competitieve arena met stevige concurrenten zoals de Volkswagen Grand California en de Knaus Boxdrive. Dat maakt de introductie van de Globetrail 600 DR Performance een interessante ontwikkeling. Nu is aan de markt om te beslissen of deze nieuwe speler de hoge verwachtingen kan waarmaken.