Er is een generatie jonge camperaars op komst. Wat betekent dit?

Er is een generatie jonge camperaars op komst. Wat betekent dit?
Er is een generatie jonge camperaars op komst. Wat betekent dit?

De camperplaatsen in Nederland zijn nu nog min of meer het domein van de oudere generatie. Maar de Nederlandse campermarkt ondergaat een opmerkelijke transformatie. Recente cijfers laten namelijk een significante toename zien van jonge gezinnen en jongvolwassenen die het camperleven omarmen.

Door de veranderende demografie van camperbezitters in Nederland zullen we op de traditionele camperplaatsen ook kennis gaan maken met een nieuwe generatie die andere eisen, gewoonten en verwachtingen met zich meebrengt.

Een nieuwe generatie camperbezitters

De statistieken zijn duidelijk: het camperbezit onder jongeren en jonge gezinnen is fors toegenomen. In de leeftijdscategorie tot en met 25 jaar is het aantal camperbezitters meer dan verdubbeld, met een stijging van 105 procent sinds begin 2020. In de leeftijdsgroep van 26 tot en met 35 jaar is er een toename van 70 procent. Overigens steeg ook het caravanbezit in dezelfde leeftijdscategorieën, met respectievelijk 33 en 21 procent. Een stijging die niet onopgemerkt blijft maar minder prominent is dan bij campers, omdat de caravanbezitters immers op campings overnachten, die veel beter voor die doelgroep zijn ingericht.

Het “gaan en staan waar je wilt, onafhankelijk van touroperators, corona-effecten of wachtrijen op luchthavens,” zoals Leo Diepemaat, voorzitter van de Kampeer en Caravan Industrie (KCI), dit verwoordt, spreekt duidelijk niet alleen de oudere generatie aan.

Andere dynamiek op camperplaatsen

Deze nieuwe demografische verschuiving brengt een andere dynamiek met zich mee op de camperplaatsen. Natuurlijk zullen gezinnen met jonge kinderen ook als ze met de camper reizen, voornamelijk op campings overnachten. Maar ze zullen ook regelmatig camperplaatsen bezoeken, als deze bijvoorbeeld qua ligging de voorkeur verdienen.

En daarmee zal men op camperplaatsen, waar de sfeer voorheen gekenmerkt werd door rust en volwassen gesprekken, steeds vaker speelgoed en kinderfietsen tussen de campers staan. En zullen er ook steeds vaker kleine kinderen tussen de campers door lopen. De behoefte aan speelvoorzieningen zal toenemen, evenals de wens voor activiteiten die geschikt zijn voor een jonger publiek. Met de komst van jonge gezinnen op camperplaatsen neemt ook de aandacht voor veiligheid toe. Maar ook de jongere camperbezitters die zonder kinderen op camperplaatsen overnachten, zullen een andere dynamiek met zich meebrengen.

Die ‘verjonging’ kan natuurlijk zijn voordelen hebben. Maar er zijn ook verschillende aspecten die de oudere camperaars als nadeel zullen beschouwen. Kleine kinderen zijn bijvoorbeeld vaak al heel vroeg uit de veren, terwijl jongeren soms echte avondmensen zijn en zich soms vrijheden veroorloven die niet iedereen ziet zitten. De rust op een camperplaats kan daardoor wat worden aangetast.

Ook zal er meer behoefte komen aan kindvriendelijke voorzieningen, die camperplaatsen over het algemeen niet hebben. Een ontwikkeling die beheerders van camperplaatsen niet kunnen negeren als ze een breder publiek willen aantrekken. De vraag is uiteraard wel of het verstandig is om dat bredere publiek aan te trekken. Het is wellicht verstandiger als die nieuwe generatie voornamelijk op de campings overnacht.

Duurzaamheid en innovatie

De jongere generatie brengt niet alleen een nieuwe dynamiek, maar ook nieuwe eisen en verwachtingen met zich mee. Duurzaamheid staat hoog op de agenda, zoals blijkt uit de toegenomen interesse in elektrisch aangedreven campers en milieuvriendelijke accessoires. Dit is een trend die ook opgemerkt wordt tijdens evenementen zoals de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, waar een speciale ‘Duurzaamheidsroute’ is ingericht en de nieuwe generatie dus op zijn wenken wordt bediend.

Fiscale overwegingen

Deze demografische veranderingen in de toekomst worden afgeremd door fiscale maatregelen. Diepemaat wijst op de voorgestelde verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting voor campers per 2026. Deze maatregel treft volgens hem niet alleen de kapitaalkrachtige ouderen, die nu het gros van de camperbezitters vormen. “Ook mensen met een smallere beurs worden hierdoor geraakt,” stelt hij, verwijzend naar de nieuwe, jongere groep camperbezitters die nu ook deel uitmaakt van het camperlandschap.

Occasionmarkt

Een interessant aspect van deze trend is de impact op de occasionmarkt. Volgens Diepemaat is er voor de jongere doelgroep veel keus op de tweedehandsmarkt. Dat verlaagt natuurlijk de instapdrempel. Een belangrijk gegeven, gezien de forse investering die een nieuwe camper doorgaans vergt. Al met al een ontwikkeling die zowel kansen als uitdagingen biedt voor de toekomst van het camperen in Nederland.