Burow introduceert op CMT nieuwe 4WD alkoof camper op Ford Ranger

Burow alkoof camper met vierwielaandrijving

Burow Oman, alkoof camper met vierwielaandrijving

STUTTGART – Wie als kampeerder medio januari de CMT bezoekt, zal aangenaam verrast zijn door het enorme aanbod aan recreatievoertuigen dat op “dé Duitse vakantiebeurs” aanwezig is.

Het aanbod aan campers en caravans is er enorm. Niet zo groot als dat van de Caravan Salon, maar zeker zo groot als we op de grotere Nederlandse kampeerbeurzen zien.

Er zijn daar ook de nodige noviteiten te zien, zoals de nieuwe Ford Ranger Oman, die door de Duitse camperbouwer Burow wordt gepresenteerd.

Het Duitse Burow is van huis uit een bouwer van buscampers op basis van een Fiat, Ford, Citroen of Peugeot. Naast de standaard modellen uit de VIP serie biedt Burow ook alle mogelijkheden op het gebied van maatwerk.

Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar campers die ook buiten de gebaande wegen goed uit de voeten kunnen, heeft Burow gekozen voor een pick-up. Hierbij is de keus gevallen op de Ford Ranger. Naast prima rijeigenschappen op de weg en in het terrein is er voor deze auto een wereldwijd dealernetwerk beschikbaar en heeft men keuze uit verschillende krachtige motoren.

De keuze voor een pick-up heeft nog meer redenen. Men kan de beschikbare ruimte beter benutten en ook een dubbele bodem toepassen. Dat is niet alleen beter voor de isolatie van de vloer. Omdat de camperunit als volwaardige alkoofcamper wordt opgebouwd, is ook daar een goede isolatie aanwezig.

Deze nieuwe camper, die Burow de Ford Ranger Oman noemt, is qua afmetingen redelijk vergelijkbaar met een buscamper maar heeft toch veel meer gebruiksmogelijkheden. De camper is 5,69 m lang, 2,09 m breed en 2,75 m hoog. Vergeleken met buscampers met vierwielaandrijving is de Oman veel beter geschikt om in het terrein uit de voeten te kunnen. Verder heeft de Oman iets wat je in de meeste buscampers niet ziet, namelijk van buitenaf bereikbare bergruimte. Bovendien is indeling, die overigens ook naar wens van de klant kan worden aangepast, geheel anders. De Oman heeft, net als een normale alkoof camper, immers slaapgelegenheid in de alkoof boven de cabine en de ingang bevindt zich aan de achterzijde.

Om het voertuig geschikt te maken voor verre reizen, heeft het team van Burow heel wat afwegingen gemaakt. Zo is er om ruimte te besparen gekozen voor een los chemisch toilet. Burow heeft een uitgebreid verhaal over het tot stand komen van de Oman camper online gezet, wat een mooie indruk van het “hoe en waarom” geeft.