Gewichtsbesparing bij LMC en TEC

Campersite.nlWe gaan nog niet alle nieuwtjes voor modeljaar 2010 vrijgeven, maar dit lijkt ons voor camperaars wel interessant. De grens van 3500 kilo houdt voor veel campers in dat het laadvermogen, zeker bij campers met meer dan 4 zit/slaapplaatsen annex inzittenden, erg beperkt is.

 

Zowel LMC als TEC gaan met ingang van modeljaar 2010 in hun campers daarom voor een aantal delen van het meubilair een nieuw, extra licht materiaal (foto) gebruiken.

Dit nieuwe materiaal lijkt op het normale multiplex, maar de kern bestaat uit een honingraat van natuurlijke, normaal recyclebare materialen. Het is niet alleen lichter maar ook veel stijver. De fabrikant kan op sommige plaatsen ook verstijvingsbalken etcetera achterwege laten zonder een compromis aan de kwaliteit te doen.

 

Het materiaal is in beperkte oplage al toegepast in een aantal grotere alkoofcampers, waar een gewichtsbesparing van ongeveer 50 a 60 kilo wordt bereikt. Gecombineerd met een Ford Transit chassis, dat ongeveer 150 kilo lichter is dan een vergelijkbaar Fiat Ducato chassis, kan zo een aanzienlijke gewichtsbesparing worden bereikt.

 

Onze collega´s van Reisemobil International hebben één van deze campers met dat nieuwe materiaal uitgebreid aan de tand gevoeld, en hebben geoordeeld dat de gewichtbesparing van het nieuwe materiaal geen enkele invloed heeft op kwaliteit, afwerking en uitstraling.