“Nederlanders kiezen voor andere vakantie“

Bezuinigen van het kabinet, het wisselvallige weer, de onzekere economische toekomst van Nederland: het zijn dit jaar allemaal redenen om het deze zomer anders te gaan doen. Want de vakantie opgeven? Dat zeker niet. We gaan, maar we passen wél een en ander aan. Dit blijkt uit onderzoek van Zoover.

Campersite.nlZoover deed onderzoek onder 5000 reizigers, de database van Zoover met 2 miljoen beoordelingen en de Zoover Interesse Monitor naar het vakantiegedrag voor de zomer van 2013. Voorop staat dat Nederlanders zichzelf niet snel een vakantie zullen misgunnen.

We vinden dat we tijd met familie of vrienden en ontspanning verdienen, ondanks dat de meeste vakantiegangers de crisis in hun portemonnee voelen of angst hebben dat de crisis in de toekomst invloed heeft op hun bestedingspatroon. Maar de zomervakantie ervoor opgeven? Nee. Wel worden reizigers creatiever in het zoeken, boeken en inrichten van hun vakantie.


Wat is er anders?
Bijna 30 procent zegt de zomervakantie aan te passen aan de huidige financiële situatie. Naast minder lang (25%) en minder ver (17%) kiest zo’n 35% voor een goedkopere accommodatie. Uit o.a. de database van Zoover blijkt dat kamperen steeds meer in trek is of kiest men vaker voor een verblijf in een appartement. Op deze manier kunnen reizigers een home away from home maken. En dat houdt in: zelf boodschappen doen en alles zo goedkoop mogelijk houden als je zelf wilt. Daarnaast is op de bonnefooi gaan een trend, net als huizenruil en het verblijf bij vrienden of familie.

We blijven dit jaar wat dichter bij huis
We blijven dit jaar iets dichter bij huis dan vorig jaar. Frankrijk wordt duidelijk populairder ten koste van Spanje. Kroatië komt als relatief goedkoop land ook de top-10 binnen. De populairste gebieden zijn de Provence en de Côte d’Azur.

Landinteresse top 10 jan/feb 2012
Land % van totaal
1    Spanje          9.3%
2    Frankrijk       9.2%
3    Italie             7.6%
4    Turkije          4.6%
5    Nederland    4.6%
6    Griekenland  4.0%
7    Oostenrijk    3.4%
8    Duitsland      2.1%
9    Portugal       1.8%
10    Egypte       1.8%

Landinteresse top 10 jan/feb 2013
Land % van totaal
1 Frankrijk 10.3%
2 Spanje         8.7%
3 Italie              8.4%
4 Turkije          4.9%
5 Nederland    4.7%
6 Griekenland 4.1%
7 Oostenrijk    2.8%
8 Duitsland    2.1%
9 Egypte        1.8%
10 Kroatie       1.6%

Bestemmingen top 5
1. Frankrijk, de Provence/Côte d’Azur
2. Spanje, Costa Brava en Costa Dorada
3. Italië, Toscane
4. Spanje, Mallorca
5. Italië, plaatsen rond het Gardameer

We zoeken kritischer en langer
Vakantiegangers geven aan kritischer te zoeken naar een voordelige vakantie. Zo wordt internet afgespeurd voor de beste deal en wordt er meer tijd gespendeerd aan oriëntatie. Zoover had afgelopen januari en februari 12 procent meer bezoekers (op bijna 5 miljoen unieke bezoekers), terwijl de boekingen overall in de reisbranche met 13 procent achterliepen. Ook de gemiddelde tijd op de site stijgt van 4.30 minuten naar 5.40 minuten. Onder het motto: ‘Een euro kun je maar één keer uitgeven’ is de zoektocht naar een vakantie langer en uitgebreider geworden. Ook vinden consumenten makkelijker hun eigen weg online en boeken niet meer over één nacht ijs.

‘Op vakantiebestemming doen we boodschappen bij de Lidl’
Besparen op de kosten ter plaatse is een populaire maatregel om de zomervakantie goedkoper uit te laten vallen. Waar vorig jaar nog bleek dat het merendeel van de ondervraagden vrijwel iedere avond uit eten ging, geven zij nu juist aan hierop te bezuinigen. Bijvoorbeeld door zelf te koken en zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen op de vakantiebestemming. All-inclusive vakanties blijken om deze reden ook extra geliefd: hierbij is vooraf de totale reissom duidelijk, inclusief eten en drinken.
Hygiëne belangrijkste bij keuze accommodatie

Hygiëne blijft het belangrijkste aspect aan de accommodatie voor Nederlanders bij de keuze voor een accommodatie. Op de tweede plek staat uiteraard gezelligheid: we willen vriendelijk personeel en er moet wat te doen zijn in de buurt.
Meest belangrijk bij keuze accommodatie

% vindt zeer belangrijk of belangrijk:
Hygiëne: 97%
Vriendelijk personeel: 90%
Gemoedelijk en sfeervol: 89%
Ligging (bij stad of strand): 79%
Rust: 64%
Lage prijs: 60%
Luxe: 51%
Van alle gemakken voorzien: 29%

En het weer dan?
Naast de buitenland ervaring (even helemaal weg) is het wisselvallige zomerweer  een reden voor Nederlanders om naar het buitenland te blijven te trekken. De favoriete temperatuur voor een zomervakantie ligt gemiddeld tussen de 25 en 30 graden. Omwille van de crisis zijn er ook vakantiegangers die ervoor kiezen deze zomer in eigen land te blijven. Nederland krijgt als vakantieland het cijfer 7.2 in geval van lekker weer. Blijft de zomer uit, dan scoort ons land een 5.0.

Bron: www.zoover.nl