>

Westfalia Kipling: dwarsbed en garage in compacte camperbusje

Een camperbusje met een permanent dwarsbed én een ruime garage? In dit formaat bestond dat nog niet. Met de nieuwe Kipling brengt Westfalia daar verandering in. Deze compacte camperbus, gebouwd op de Ford Transit Custom, combineert een slimme uitbouw en indeling met het comfort van grotere buscampers.

Vanaf begin volgend jaar zal de Westfalia Kipling beschikbaar zijn. De Kipling mikt op camperaars die zoeken naar een dagelijks bruikbare bus met volwaardige slaap- en bergruimte – zonder telkens te hoeven ombouwen.

Compacte afmetingen, volwaardig interieur

Met zijn lengte van 5,45 meter en een hoogte net onder de 2,10 meter valt de Kipling onder de compacte klasse, maar biedt hij plaats aan vier slaapplaatsen en een complete kampeeruitrusting. Opvallend is dat het vaste dwarsbed (190 x 130 cm) achterin permanent te gebruiken is.

Dat is mogelijk doordat Westfalia de achterste zijramen een flink stuk heeft uitgebouwd. Dat zien we vaker bij buscampers op basis van de relatief smalle Mercedes Sprinter en Volkswagen Crafter, maar niet of nauwelijks bij de kleinere camperbusjes.

Dankzij uitschuifbare zijpanelen en een slimme lattenbodem gaat dat niet ten koste van de keuken of zitgroep. Voor wie met z’n vieren reist, is er het optionele tweede bed in het hefdak (192 x 128 cm), voorzien van een rondom open te ritsen muskietendoek voor panoramisch zicht en ventilatie.

Modulair bedframe met ruime garage

Bijzonder aan de Kipling is dat het bedframe deels uitneembaar is. Daarmee ontstaat achterin een garagefunctie – zeldzaam in deze klasse. Fietsen, boards of een buggy passen er zonder probleem in. Zo blijft de camper inzetbaar voor uiteenlopende reizen en gebruikersgroepen.

Deze functionaliteit maakt de Kipling aantrekkelijk voor camperaars die ook buiten de vakanties om hun voertuig willen gebruiken – bijvoorbeeld voor sportieve weekenden of als gezinsbus.

Voorzieningen voor zelfstandige trips

De keuken is uitgerust met een 51-liter compressorkoelkast, tweepits gasstel, 50 liter schoon- en vuilwatertank, en warm water voor wasbak en douche. Een vast cassettetoilet is optioneel en zit discreet weggewerkt achter de schuifdeur, al is er gezien het beperkte formaat geen mogelijkheid voor een aparte toiletruimte.

Verwarming en stroomvoorziening zijn modulair op te bouwen, met opties zoals een lithiumaccu of extra aansluitingen, afhankelijk van de wensen van de gebruikers.

Ford Transit Custom als basis

De Kipling staat op de nieuwste generatie Ford Transit Custom. Deze is leverbaar met een 136 of 170 pk dieselmotor, handgeschakeld of als automaat. Rijhulpsystemen zoals adaptieve cruisecontrol, noodremassistentie en rijstrookhulp behoren tot de standaarduitrusting.

De rijeigenschappen van het platform zijn vergelijkbaar met die van een personenauto, wat hem ook geschikt maakt voor dagelijkse ritten en stedelijke omgevingen.

Prijsindicatie en levering

De Kipling komt naar verwachting in januari 2026 op de markt. De prijs ligt in lijn met die van de bestaande Westfalia Kelsey, die in Nederland een consumentenprijs van ongeveer € 88.000 heeft (inclusief bpm). De exacte prijs voor de Kipling volgt later en is afhankelijk van uitvoering, opties en motorkeuze.