Wat betekenen de plannen van Stellantis voor de toekomst van de Fiat Ducato?
Reizen met de camper is een geliefde bezigheid die door de jaren heen een ware evolutieheeft ondergaan. Waar het camperen vroeger vooral iets voor de echte liefhebbers was, is het door de het comfortabeler worden van de camper en de populariteit van ‘vanlife’ trend iets voor een veel breder publiek geworden.
En net zoals het camperen zelf min of meer evolueert, evolueert ook de camper. Deze zijn op technologisch gebied een stuk geavanceerder geworden. De Fiat Ducato, een voertuig dat de basis voor heel veel campers vormt, is momenteel niet alleen heel moeilijk leverbaar maar is ook aan vernieuwing toe. Moederbedrijf Stellantis heeft grootste plannen voor de toekomst. Wat betekenen deze plannen voor de toekomst voor de geliefde Ducato?
Stellantis en de Fiat Ducato
Stellantis, ontstaan uit de fusie van FCA (Fiat Chrysler Automobiles) en Groupe PSA (Peugeot, Citroën en DS Automobiles) is een machtig autoconglomeraat. Het is nog niet zo dat het de automotive industrie in zijn greep heeft maar hun invloed op de campermarkt is niet te onderschatten. De Fiat Ducato heeft zich de afgelopen decennia ontpopt als een favoriete keuze voor camperombouw.
Helaas zijn er, mede vanwege het halfgeleidertekort en de oorlog in Oekraine, de laatste jaren nogal wat leveringsproblemen met de Fiat Ducato. Daarom zijn heel wat camperproducenten overgestapt naar alternatieven zoals de Ford Transit en Mercedes Sprinter. Het is de vraag of Stellantis, dat met het Pro One-initiatief het gehele bedrijfswagengamma van het conglomeraat wil vernieuwen en de focus steeds meer op elektrificatie legt, terdege rekening houdt met de camperindustrie.
Commercial Vehicle Ambition Day
Gisteren vouwde Stellantis zijn plannen uiteen tijdens de “Commercial Vehicle Ambition Day”. In de aanloop naar dit evenement kondigde men al de nieuwe businessunit voor lichte bedrijfsvoertuigen genaamd Stellantis Pro One aan. Hierin brengt men niet minder dan zes merken samen: Citroën, Fiat, Opel, Peugeot, Ram en Opel.
Tijdens bovengenoemd evenement presenteerde Stellantis Pro One het nieuw gamma bestelwagens voor alle zes de merken. Gezien het feit dat er onlangs een gecamoufleerde versie van de Fiat Ducato tijdens een testrit werd gespot, konden we al verwachten dat er vernieuwde versie van deze grote bestelwagen zou worden aangekondigd, evenals vernieuwde zustervoertuigen. Dat zijn de Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroën Jumper en Ram ProMaster. Over de ProMaster zei Stellantis vorige week dat men nog dit jaar de elektrische versie officieel zal presenteren. Het feit dat bij die gecamoufleerde Ducato de grille volledig was afgeplakt, duidt ook op een elektrische versie.
Vernieuwde Fiat Ducato
En dat werd inderdaad bevestigd op de Commercial Vehicle Ambition Day. Daar kondigde men een vernieuwde versie van de Ducato – en alle zustervoertuigen – aan. Geen volledig nieuwe versie dus, ondanks het feit dat de huidige generatie van de Ducato uit 2006 stamt. Deze krijgt een nieuw, volledig digitaal en zelf te configureren instrumentenpaneel, een Eat & Work voorbank (niet relevant voor camperaars) en Level 2 Driver Assistance met Adaptive Cruise Control, Lane Assist en Traffic Jam Assist. De ‘motorhome base’ blijft ook gewoon behouden.
Elektrische versie: 25% goedkoper en groter rijbereik
Ook kondigde men een belangrijke verbetering van de eerder aangekondigde elektrische aandrijflijn van de Fiat Ducato aan. Deze krijgt dankzij een nieuw, 110 kWh accupakket een aanzienlijk grotere actieradius van maar liefst 420 kilometer. Bovendien wordt ook de laadsnelheid aan de DC-snellader verbeterd en bedraagt voortaan 150 kW. Alleen van het “opladen van 0 naar 80% in minder dan een uur” worden we nog niet echt vrolijk. Gelukkig wordt deze versie wel 25% goedkoper dan de vorige elektrische versie.
Zuinigere dieselmotor
De Ducato zal ook verkrijgbaar zijn met de nieuwste generatie MultiJet-dieselmotoren, die voldoen aan de Euro 6E-regelgeving. Er is een handgeschakelde 6-versnellingsbak in combinatie met drie vermogensniveaus (120, 140, 180 pk) en nieuwe automatische 8-versnellingsbak in combinatie met een 140 en 180 pk dieselmotor. Het Heavy-Duty gamma met Euro VI Step E homologatie is verkrijgbaar in de twee vermogensniveaus 140 en 180 pk, beide gecombineerd met een handgeschakelde 6-versnellingsbak en een automatische 8-versnellingsbak.
Waterstofaandrijving
Bovendien kondigde Stellantis aan dat er ook een Ducato in een ‘waterstof’-versie komt. Hierbij wordt de waterstof door brandstofcellen omgezet naar elektriciteit, welke via een kleine bufferaccu de elektrische aandrijving van energie voorziet. Hiermee heb je een volledig elektrische en emissievrije aandrijving die je niet op moet laden, maar in een paar minuten vol kunt tanken bij de – nu nog vrij zeldzame – waterstoftankstations. Van deze uitvoering zal volgend jaar meer bekend gemaakt worden.
Het bovenstaande geldt voor zowel de Fiat Ducato als de genoemde zustervoertuigen. Over de leveringsproblemen werd bij de presentatie (uiteraard) met geen woord gerept. Ook de Doblò and Scudo worden overigens vernieuwd en eveneens met elektrische aandrijflijnen aangeboden. Daar komen we een volgende keer op terug.