>

Verkoop nieuwe campers stijgt fors: camperaars kiezen vaker voor nieuw

Verkoop nieuwe campers stijgt fors: camperaars kiezen bewust voor nieuw
Verkoop nieuwe campers stijgt fors: camperaars kiezen bewust voor nieuw

De verkoop van nieuwe campers in Nederland groeit onverminderd door. In mei 2025 zijn er 398 nieuwe kampeerauto’s geregistreerd – een stijging van ruim 30 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste vijf maanden komt de nieuwverkoop uit op 1.570 stuks, tegen 1.340 in 2024. Dat is een groei van 17 procent. De cijfers zijn afkomstig van brancheorganisaties BOVAG, RDC en KCI.

De groei is opvallend in een markt die enkele jaren geleden juist afkoelde. Het herstel van leveringsketens en het toenemende vertrouwen van camperaars in moderne modellen spelen daarin een hoofdrol. Met name camperaars die de overstap maken van een ouder dieselmodel naar een schonere en beter uitgeruste camper kiezen steeds vaker voor een fabrieksnieuw exemplaar.

Meer beschikbaarheid én meer vertrouwen

De coronajaren kenmerkten zich door recordverkoop, maar ook lange levertijden. En die levertijden bleven lange tijd bovengemiddeld. In 2024 begon die markt te normaliseren. Nu blijkt dat de populariteit van campers niet tijdelijk was: de vraag is structureel. Daarbij komt dat fabrikanten als Adria, Knaus-Tabbert en Hymer hun productie en logistiek beter op orde hebben dan twee jaar geleden.

Voor de koper betekent dat kortere wachttijden en meer keuzemogelijkheden. “Je kunt nu weer een model uitkiezen dat echt past bij je rijstijl, gezinssamenstelling en comforteisen,” zegt een dealer uit Gelderland. “Dat was vorig jaar echt anders. Toen nam je wat er stond – nu kun je weer kiezen.”

Provinciale verschillen: Noord-Brabant op kop

Kijken we naar de verdeling over Nederland, dan valt op dat Noord-Brabant opnieuw het hoogst scoort: 314 van de 1.570 nieuwe campers zijn daar geregistreerd. Gelderland volgt met 274 registraties, Zuid-Holland met 237. Deze drie provincies zijn samen goed voor meer dan de helft van de landelijke nieuwverkoop.

Zeker in Gelderland en Noord-Brabant is de infrastructuur voor campers relatief sterk ontwikkeld, met veel dealers, ruime stallingsmogelijkheden en een actief camperpubliek. In Zeeland, Flevoland en Groningen blijven de aantallen laag: elk van die provincies registreerde minder dan 45 nieuwe campers in vijf maanden tijd.

Adria verstevigt positie

Adria is dit jaar opnieuw het populairste campermerk in de nieuwverkoop. Met 255 registraties pakt het merk 16,2 procent van de markt. Capron, bekend van onder meer Sunlight en Carado, volgt met 199 stuks (12,7%). Hymer Eriba scoort 164 registraties, Knaus komt uit op 123 en Dethleffs sluit de top vijf met 107 stuks.

Opvallend is dat deze merken allemaal inzetten op compacte halfintegralen en buscampers met moderne dieselmotoren, slimme indelingen en steeds vaker hybride-achtige systemen voor elektriciteit en energiebeheer aan boord.

Waarom kiezen camperaars voor nieuw?

De overstap naar een nieuwe camper is niet alleen een kwestie van esthetiek of garantie. Voor veel camperaars spelen praktische motieven mee. Nieuwe modellen zijn beter geïsoleerd, stiller op de snelweg en vaak uitgerust met adaptieve cruise control, zonnepanelen en lithiumaccu’s. Ook de Euro 6d-TEMP-norm maakt nieuwe diesels aantrekkelijk voor reizen door milieuzones in bijvoorbeeld Frankrijk.

Daarnaast biedt nieuw kopen zekerheid in een tijd waarin gebruikte campers relatief duur zijn gebleven. “Een buscamper van vier jaar oud met 70.000 kilometer op de teller kost nauwelijks minder dan een nieuwe,” merkt een koper op uit Zuid-Holland. “Dan kies ik liever voor nul kilometer en volledige fabrieksgarantie.”

Occasionmarkt stabiliseert

Hoewel de verkoop van gebruikte campers in mei 2025 licht daalde (-4%), ligt het totale aantal verkochte occasions over het jaar nog steeds hoger dan in 2024: 7.729 stuks tegenover 7.577 (+2%). De belangstelling voor jong gebruikte campers is groot, maar het aanbod is beperkt.

Dealers signaleren dat de occasionmarkt minder ‘oververhit’ is dan in 2022 of 2023, maar dat prijzen nog niet echt zijn gedaald. In sommige segmenten – zoals compacte buscampers met automaat – blijven de prijzen hardnekkig hoog. Dat verklaart deels waarom sommige camperaars nu toch voor nieuw kiezen.

Caravans volgen dezelfde trend

Opvallend is dat ook de nieuwverkoop van caravans meegroeit: in mei zijn er 958 nieuwe caravans geregistreerd (+10% ten opzichte van mei 2024). In totaal zijn er dit jaar 3.653 nieuwe caravans verkocht, 4% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Net als bij campers geldt ook hier: de vraag trekt aan nu de beschikbaarheid verbetert.

De top drie bestaat uit Hobby, Fendt en Knaus – samen goed voor meer dan de helft van alle registraties. Vooral Hobby scoort met compacte modellen voor trekkende SUV’s en crossovers.

Zomerdrukte en levertijden

Met de zomervakantie in aantocht verwachten dealers nog een stevige eindsprint in juni en juli. “Veel mensen willen deze zomer nog weg met hun nieuwe camper,” aldus een dealer in Zuid-Nederland. De levertijden lopen bij sommige modellen alweer iets op, zeker als het gaat om aangepaste indelingen of extra uitrusting.

De hamvraag blijft of deze groeicurve doorzet in de tweede helft van 2025. Maar één ding is duidelijk: de nieuwe camper is bezig aan een overtuigende opmars – en de Nederlandse camperaar is bereid daarin te investeren.