Van #Vanlife tot comfortabele roadtrip, iedereen wil een camper!
Er zijn steeds meer campers te zien op de Nederlandse wegen. Het aantal campers is sinds 2010 bijna verdrievoudigd, terwijl caravans juist aan populariteit inboeten. Een opvallende trend die niet alleen de harten van doorgewinterde camperaars sneller doet kloppen, maar ook een nieuwe generatie avonturiers aantrekt. Wat maakt de camper zo onweerstaanbaar? En is deze populariteit blijvend?
Vergeet het oubollige beeld van de camper als stoffig en traag vakantievoertuig voor gepensioneerden. Dankzij de #Vanlife-beweging, aangewakkerd door sociale media en de hang naar vrijheid en flexibiliteit, is de camper uitgegroeid tot een symbool van een avontuurlijke levensstijl. Jongvolwassenen dromen van omgebouwde busjes en roadtrips naar verre oorden, geïnspireerd door influencers die hun nomadische bestaan delen op Instagram en YouTube. De camper is niet langer een vervoersmiddel, maar een lifestylekeuze, zo blijkt uit een recente analyse van Ward van der Stee van ABN/AMRO.
Comfort en gemak: de oudere generatie kiest wijs
Maar de camper is niet alleen populair onder jongeren. Ook ouderen ontdekken steeds vaker de voordelen van een camper ten opzichte van de traditionele caravan. Het gemak van rijden en parkeren, de comfortabele leefruimte en de mogelijkheid om spontaan van locatie te veranderen, maken de camper een aantrekkelijk alternatief voor de caravan. Bovendien hebben ouderen vaak meer financiële middelen om te investeren in een camper, waardoor deze droom voor velen werkelijkheid wordt.
Elektrische auto ook een gamechanger
De opkomst van de elektrische auto heeft de campermarkt een soort van boost gegeven. Veel elektrische auto’s hebben onvoldoende trekkracht voor een caravan, of zien hun actieradius drastisch slinken wanneer ze een caravan trekken. De camper biedt dan een aantrekkelijk alternatief, vooral voor milieubewuste reizigers die toch willen genieten van de vrijheid van het kampeerleven.
De toekomst: rooskleurig, maar met uitdagingen
De toekomst van de campermarkt ziet er rooskleurig uit, maar er zijn ook uitdagingen. Zo kan de voorgenomen verhoging van de wegenbelasting voor campers in 2026 de populariteit enigszins temperen. Toch lijkt de trend van stijgende interesse in campers voorlopig niet te stoppen. De aantrekkingskracht van vrijheid, avontuur en comfort op wielen is simpelweg te groot.
Of je nu een jonge avonturier bent die droomt van #Vanlife, een gezin dat op zoek is naar een flexibele manier van vakantie vieren, of een senior die kiest voor comfort en gemak, de camper biedt voor ieder wat wils. En met de continue innovaties en ontwikkelingen in de branche, lijkt de camper alleen maar populairder te worden in Nederland. Dat is overigens het geval in de omringende landen.
Bron/graphics: ABN/AMRO – Hip imago zorgt voor explosie in camperbezit