Stella Vita: studenten bouwen elektrische camper met zonnepanelen

Stella Vita elektrische camper met zonnepanelen

Stella Vita: studenten bouwen elektrische camper met zonnepanelen

Het is moeilijk om elektrische campers voldoende rijbereik te geven. Ze wegen door het zware accupakket dan namelijk al snel meer dan 3.500 kilo, zodat je ze niet meer met rijbewijs B mag besturen.

Omdat de vervangingsmarkt ook vrij gering is omdat campers meestal een levensduur van tientallen jaren hebben, zal het nog wel even duren voordat elektrische campers een grote markt zullen veroveren. Maar toch ontkomen we er niet aan. De dieselmotor heeft wat dat betreft zijn beste tijd gehad, elektrische campers zijn de toekomst.

Maar bij die elektrische campers moeten we misschien niet denken over een conventionele camper met een alternatiever aandrijving, maar aan een daadwerkelijk andere camper. De Stella Vita, een project van studenten van de Technische Universiteit Eindhoven, is daar een voorbeeld van. Evengoed heb je ook voor deze camper een groot rijbewijs nodig want hij weegt beduidend meer dan 3.500 kilo.

Stella Vita is mobiel huis op zonne-energie

Na de productie van de Stella Lux, een kleinere gezinsauto op zonne-energie, waren de 22 leden van het Solar Team Eindhoven toe aan een ander project. Na het nodige brainstormen kwam men het op het idee van een huis-achtig voertuig dat volledig wordt aangedreven door de zon. Het idee voor de Stella Vita was geboren en afgelopen voorjaar gingen de studenten aan de slag met de ontwikkeling en bouw van hun elektrische camper, die zij zelf omschrijven als een mobiel huis op zonne-energie.

Aerodynamisch ontwerp

Elektrische campers gaan er zoals we schreven misschien heel anders uitzien dan de gebruikelijke campers. Om het rijbereik zo groot mogelijk te maken is een lage luchtweerstand noodzakelijk. Bovendien heeft de Stella Vita ook veel ruimte voor zonnecellen nodig. Men gaat er namelijk van uit dat deze de voornaamste energiebron zijn. Daarom heeft de Stella Vita de aerodynamische druppelvorm zoals we ook bij andere voertuigen op zonne-energie zien. Verder heeft de Stella Vita panelen die bij stilstand kunnen worden uitgeklapt. Ze dienen als luifel en vergroten de oppervlakte van de zonnepanelen tot maar liefst 17,5 vierkante meter.

Forse actieradius

Het probleem van de meeste elektrische campers is de beperkte actieradius (ook wel rijbereik genoemd). Dat is bij de Stella Vita niet direct een probleem. Hij kan op een zonnige dag namelijk 730 kilometer op een acculading afleggen, ervan uitgaande dat er geen extra elektrische voorzieningen worden gebruikt. Het voertuig is vooral gemaakt voor tochten met langere tussenstops. Volgens Ter Horst kan de accu van het voertuig in twee tot drie dagen volledig worden opgeladen, al hangt dat af van hoe helder het weer is. Maar wie minder geduld of tijd heeft kan de accu ook opladen bij de reguliere oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Met het 60 kWh-accupakket kan de Stella Vita zonder de hulp van zonlicht zo’n 600 km afleggen.

Alles aan boord

In de Stella Vita bevinden zich een bed, een kleine koelkast, een toilet, een bank en een kleine kookhoek, die kunnen allemaal elektriciteit, en dus op zonne-energie werken. Het spreekt voor zich dat douchen, koffie zetten of een laptop opladen ten koste gaat van het rijbereik van de Stella Vita. Het infotainmentsysteem van het voertuig informeert de doorlopend bestuurders over hun energieverbruik, zodat ze daar tijdig keuzes in kunnen maken. “Je moet kiezen hoe je je energie gebruikt. Je hebt geen eindeloze energie”, aldus Tijn Ter Horst, lid van het team en student werktuigbouwkunde aan de universiteit.

Lange proefrit

Om de creatie te demonstreren, begint Solar Team Eindhoven aanstaande zondag met een rit van 3.000 kilometer van Eindhoven naar het zuidelijkste puntje van Spanje. De reis zal ongeveer vier weken duren en de teamleden zullen hun rit onderweg op verschillende evenementen en universiteiten presenteren.

Serieproductie is mogelijk

Hoewel de Stella Vita niet is ontwikkeld met het oog op serieproductie, zou het voertuig volgens Ter Horst theoretisch binnen vijf jaar op de markt kunnen komen. Ter Horst zegt dat we technologie hebben om dit soort voertuigen te maken aanwezig is maar dat de consument nog warm moet lopen voor het idee. Het uiterlijk van de Stella Vita ziet er misschien anders uit dan de campers waaraan de mensen gewend zijn, maar het team hoopt dat ze toch aanslaan.