>

Rijbewijs B straks geldig voor zwaardere campers – alleen bij duurzame aandrijving

Wie een camper bezit of overweegt aan te schaffen, krijgt vanaf 1 juli 2025 te maken met een belangrijke wijziging in het Nederlandse verkeersrecht. Vanaf die datum mag een camper tot 4.250 kilo met rijbewijs B worden bestuurd, mits het voertuig elektrisch is of op een andere alternatieve brandstof rijdt. Dit besluit van de overheid moet het verduurzamen van het camperpark versnellen en maakt het rijbewijs C voor veel nieuwe en omgebouwde campers overbodig.

Elektrische campers zijn door hun accupakket vaak zwaarder dan 3.500 kilo, waardoor de oude B-rijbewijsgrens al snel werd overschreden. Voor campers met een diesel- of benzinemotor verandert er niets: die blijven boven de 3.500 kilo gewoon onder het C- of C1-rijbewijs vallen. Wie plannen heeft om met een elektrische camper buiten Nederland te reizen, moet rekening houden met afwijkende regels in het buitenland.

Nederlandse en Europese regels lopen door elkaar

Deze Nederlandse versoepeling loopt vooruit op Europese plannen. Brussel werkt aan een breed rijbewijsakkoord, maar het is nog onduidelijk wanneer die regels overal in werking treden. Tot die tijd ontstaat er een lappendeken aan nationale uitzonderingen en overgangsregelingen. Camperaars moeten dus alert zijn: wat in Nederland mag, kan in Duitsland of Frankrijk verboden zijn.

Uitzondering voor duurzaam aangedreven campers

De verruiming geldt uitsluitend voor campers die volledig elektrisch zijn, of rijden op waterstof, LPG, CNG, LNG of mechanische energie uit afvalwarmte. Wie minimaal twee jaar zijn B-rijbewijs heeft, mag zo’n zwaardere duurzaam aangedreven camper besturen zonder extra cursus of examen. Voor benzine- of dieselcampers blijft het oude regime onverminderd gelden.

Conventionele campers blijven uitgesloten van versoepeling

Voor campers met een traditionele verbrandingsmotor is er geen verruiming: voor voertuigen zwaarder dan 3.500 kilo blijft het C- of C1-rijbewijs vereist. Een aanvullende training of toets voor het B-rijbewijs is niet mogelijk. Pas als de nieuwe Europese richtlijn volledig is ingevoerd, kunnen sommige lidstaten extra mogelijkheden bieden – maar dat duurt naar verwachting nog jaren en is nog onzeker.

Aanhanger: geen verruiming voor B-rijbewijs

De versoepeling geldt alleen voor het voertuig zónder aanhanger. Wie met een elektrische camper een aanhanger wil trekken en daarmee boven de 3.500 kilo totaalgewicht uitkomt, blijft afhankelijk van het BE- of C1-rijbewijs. De veelgenoemde 5.000 kilo-grens uit Europese voorstellen geldt in Nederland voorlopig niet.

Invoering Europese richtlijn duurt jaren

Wanneer de Europese regels in nationale wetten zijn verwerkt, is nog onbekend. Waarschijnlijk duurt dat tot ergens tussen 2027 en 2030, maar lidstaten mogen onderdelen eventueel eerder invoeren of extra eisen stellen. Die onduidelijkheid zorgt voor veel vragen onder camperaars en fabrikanten.

Reacties uit de branche overwegend positief

De verruiming wordt door BOVAG en NKC met enthousiasme ontvangen. “Dit maakt elektrisch rijden met de camper eindelijk haalbaar,” zegt Tom Leenstra van NKC. Fabrikanten verwachten dat het aanbod van zwaardere elektrische campers de komende jaren zal groeien, nu duidelijk is dat het B-rijbewijs volstaat voor binnenlandse reizen.

Buiten Nederland gelden andere regels

De nieuwe regels gelden uitsluitend binnen Nederland. Wie over de grens gaat, moet steeds nagaan welke eisen in het buitenland gelden voor het rijbewijs en het maximale campergewicht. De kans op verschillen is groot, zeker zolang de Europese harmonisatie nog niet is afgerond.

Nog even samengevat:

  • Een camper tot 4.250 kg besturen met B-rijbewijs mag in Nederland vanaf 1 juli 2025, mits deze elektrisch of op een andere alternatieve brandstof rijdt én de bestuurder minimaal twee jaar het B-rijbewijs heeft.
  • Voor conventionele campers (diesel/benzine) van meer dan 3.500 kg blijft het C- of C1-rijbewijs verplicht; voor deze categorie is geen versoepeling of extra training mogelijk.
  • De verruiming geldt alleen voor het voertuig zonder aanhanger. Voor campers met aanhanger boven de 3.500 kg totaalgewicht blijft BE of C1 verplicht.
  • De 5.000 kg-grens voor combinaties geldt nog niet in Nederland.
  • In het buitenland kunnen afwijkende regels gelden; altijd controleren voor vertrek.

Met deze stap maakt Nederland elektrisch rijden en verduurzamen van campers aantrekkelijker. Tegelijkertijd zorgt de mix van nationale en Europese regels voorlopig voor onduidelijkheid. Camperaars doen er verstandig aan om de actuele eisen per reisbestemming goed te controleren.