Renault Trafic, Goelette en Estafette E-Tech: nieuwe elektrische basisvoertuigen aangekondigd

Renault Trafic, Goelette en Estafette E-Tech: nieuwe elektrische basisvoertuigen aangekondigd
Renault Trafic, Goelette en Estafette E-Tech: nieuwe elektrische basisvoertuigen aangekondigd

Renault heeft drie nieuwe elektrische bedrijfswagens aangekondigd: de Trafic E-Tech, Goelette E-Tech en Estafette E-Tech. Deze modellen, die vanaf 2026 verkrijgbaar zijn, combineren een moderne SDV-architectuur, 800V-laadtechniek en een modulair skateboardplatform. Omdat ze behalve een flinke actieradius ook een heel hoge laadsnelheid hebben, zijn ze wellicht ook interessant voor camperaars.Renault Trafic, Goelette en Estafette E-Tech: nieuwe elektrische basisvoertuigen aangekondigd

Want met een rijbereik tot 450 kilometer bieden deze modellen aardig wat mogelijkheden voor camperbouwers en avonturiers die elektrisch willen reizen. De Trafic E-Tech is een veelzijdige basis voor buscampers, de Estafette E-Tech biedt stahoogte en een doorloop naar de laadruimte, en de Goelette E-Tech is geschikt voor maatwerkoplossingen. Het zijn deels bekende namen, maar het betreft geheel nieuwe voertuigen, gebaseerd op de modernste technologie.

Trafic E-Tech: veelzijdige basis voor camperbusjes

De Trafic E-Tech is een volledig nieuwe, elektrische generatie van deze populaire compacte bestelwagen. Met een hoogte van 1,90 meter past hij in de meeste parkeergarages, en de beschikbare lengtes (L1 en L2) bieden laadvolumes van 5,1 tot 5,8 m³. De compacte draaicirkel maakt hem wendbaar in stedelijke gebieden. Deze eigenschappen maken de Trafic E-Tech een uitstekende basis voor camperbusjes, waarbij ruimte en manoeuvreerbaarheid belangrijk zijn.

De elektrische aandrijving levert 150 kW (204 pk) en 345 Nm koppel, en dankzij 800V-technologie kan de accu in minder dan twintig minuten van 15 tot 80 procent worden opgeladen, wat ideaal is voor camperaars die onderweg snel willen bijladen.

Estafette E-Tech: retrodesign met moderne functionaliteit

De Estafette E-Tech is een herinterpretatie van de klassieke Renault Estafette, aangepast aan de eisen van moderne stedelijke logistiek. Met een lengte van 5,27 meter, breedte van 1,92 meter en hoogte van 2,60 meter biedt hij redelijk wat binnenruimte, met bovendien stahoogte voor personen tot 1,90 meter. De doorloop tussen cabine en laadruimte maakt het interieur flexibel in te richten.

Het ontwerp is geïnspireerd op de Estafette Concept en bevat een grote panoramische voorruit voor optimaal zicht. De schuifdeur met geïntegreerde rail en de roldeur aan de achterzijde zorgen voor gemakkelijke toegang. Deze kenmerken maken de Estafette E-Tech geschikt voor ombouw tot compacte buscampers met een retro-uitstraling. Helaas is de breedte te gering voor dwarsbedden, die vaak in buscampers worden toegepast.

Goelette E-Tech: maatwerk voor specifieke wensen

De Goelette E-Tech is ontworpen voor veelzijdige toepassingen en is beschikbaar in drie versies: chassis-cabine, box en laadbak. Het achterste deel is speciaal ontworpen om tot in het oneindige te worden aangekleed en gepersonaliseerd, wat het voertuig geschikt maakt voor maatwerkoplossingen zoals halfintegraal campers.

Met de flexibele architectuur en de mogelijkheid tot diverse opbouwen biedt de Goelette E-Tech camperbouwers de vrijheid om voertuigen te creëren die voldoen aan unieke wensen en eisen.

Klaar voor de toekomst

Alle drie de modellen zijn uitgerust met een Software Defined Vehicle-architectuur, waardoor functies via software-updates kunnen worden aangepast en verbeterd. Daarnaast bieden ze Vehicle-to-Load (V2L) en Vehicle-to-Grid (V2G) functionaliteiten, waarmee externe apparaten kunnen worden gevoed of energie kan worden teruggeleverd aan het net.

De nieuwe elektrische bedrijfswagens van Renault bieden veelbelovende mogelijkheden voor de camperbouwers. Of het nu gaat om compacte camperbusjes, buscampers, retro-geïnspireerde campers of maatwerkoplossingen, de Trafic E-Tech, Estafette E-Tech en Goelette E-Tech vormen een solide basis voor elektrisch kamperen in de toekomst.

Met een actieradius – die per model verschilt – tot 450 km (WLTP) en korte laadtijden zijn deze voertuigen geschikt voor zowel korte uitstapjes als langere reizen met de camper. De productie vindt plaats in de fabriek in het Franse Sandouville, en de voertuigen zullen vanaf 2026 beschikbaar zijn.