Ook Eura Mobil en Weinsberg gaan over op andere basisvoertuigen

Eura Mobil Profila T Mercedes Sprinter

Ook Eura Mobil en Weinsberg gaan over op andere basisvoertuigen

De Fiat Ducato, het populairste basisvoertuig om een camper mee te bouwen, is de laatste tijd steeds moeilijker verkrijgbaar. Dat komt niet alleen door de gestegen vraag vanuit de recreatiebranche.

Ook het wereldwijde tekort aan halfgeleiders speelt een rol. Verder zal ook Fiat moeite hebben om aan personeel te komen en ook de coronacrisis vertraagt de productie. Daarnaast heeft de Italiaanse autofabrikant ook een grote opdracht van e-commercegigant Amazon. Dat noodzaakt veel camperfabrikanten om uit te wijken naar andere basisvoertuigen.

Ook de zustervoertuigen de Fiat Ducato, van Citroën en Peugeot, zijn moeilijk verkrijgbaar. Dan blijven alleen Ford en Mercedes over. Zo kondigde Hymer, dat naast de Ducato ook steeds vaker campers met de Mercedes Sprinter bouwt, laatst al dat het ook met Ford samen gaat werken en campers op basis van de Ford Transit Custom gaat bouwen.

En Hymer is niet de enige. Zo wilden Weinsberg en Eura Mobil deze maand op de CMT campers op basis van de Mercedes Sprinter presenteren. De CMT is vanwege de coronapandemie geannuleerd zodat de noviteiten nu via persberichten en online persconferenties bekend zijn gemaakt.

Weinsberg

Weinsberg CaraCompact 640 MEG MB Edition PepperBij Weinsberg gaat het om de razend populaire halfintegraal camper CaraCompact Pepper. Hoewel Weinsberg zich voornamelijk in het betaalbare segment begeeft, gaat men ook deze camper op basis van de duurdere Mercedes Sprinter bouwen, die de Weinsberg CaraCompact 640 MEG MB Edition Pepper gaat heten. De letters MB duiden uiteraard hier het Mercedes Sprinter basisvoertuig aan.

De Edition Pepper is een extra complete versie van de CaraCompact, en daardoor al een aantal jaren een van de populairste halfintegraal campers in Europa. Het is een extra compacte halfintegraal camper die daardoor bijna net zo wendbaar als een buscamper is. Weinsberg kan deze camper optioneel trouwens ook met een hefbed boven de zitgroep leveren, waarbij de naam de toevoeging ‘Suite’ krijgt.

De bijna zeven meter lange 640 MEG heeft achterin twee eenpersoonsbedden met daaronder een garage. Aan de rechterzijde bevindt zich het keukenblok, daar tegenover de badkamer en achter de bestuurdersstoel bevindt zich uiteraard de zitgroep. De goedkoopste versie van de Weinsberg CaraCompact 640 MEG MB Edition Pepper, met een 150 pk dieselmotor, zal ruim € 92.000 gaan kosten.

Eura Mobil Profila T

Ook bij Eura Mobil, dat zijn topmodellen al op basis van de Mercedes Sprinter bouwt, gaat het om een halfintegraal camper in het hogere middensegment. Ditmaal geen extra compact model maar de behoorlijk luxe Profila T-serie. Een camper die zich normaal gesproken in het middensegment bevindt maar nu een stuk duurder wordt. Vanwege de modernere, luxere Mercedes Sprinter wordt hij bijna 10.000 euro duurder en gaat bijna 100.000 euro kosten.

Eura Mobil beperkt zich in de Profila T-serie met betrekking tot de Mercedes Sprinter vooralsnog op twee populaire indelingen. Beide indelingen (T 676 EB en de T 696 EB) zijn 7,20 m lang en hebben enkele bedden en een redelijk klassieke indeling. Het verschil tussen de twee indelingen zit vooral in de keuken, die bij de model aan de linker- en bij de andere indeling aan de rechterzijde zit.

Voordelen

De Mercedes Sprinter is behoorlijk duurder dan een Fiat Ducato. Maar we hebben het dan over een camper van een ‘premium’ merk, met betere rijeigenschappen en een keur aan moderne assistentiesystemen die het rijden nog prettiger en ook veiliger maken. En dat duurdere, betere basisvoertuig zal op den duur waarschijnlijk ook wel tot een hogere restwaarde leiden.