Offroad alkoof camper zonder gouden randjes

Batari Offroad camper

Offroad alkoof camper zonder gouden randjes

ZOETERMEER – Wie graag een wat ruimere camper met vierwielaandrijving wil, heeft normaal gesproken eigenlijk weinig anders te kiezen dan de Hymer ML-T of een echte expeditiecamper.

Dat laatste is voor camperaars die de vierwielaandrijving eigenlijk alleen nodig hebben om van dat drassige grasveldje weg te kunnen komen, vaak op wintersport gaan of alleen maar zo nu en dan een wat lastiger karrepaadje willen nemen, uiteraard iets te veel van het goede.

Wat dat betreft lijkt het soms wel eens alsof expeditiecampers gouden randjes hebben. Uiteraard heeft kwaliteit en maatwerk zijn prijs, maar voor de gemiddelde camperaar is zoiets in financieel opzicht volstrekt niet bereikbaar. De offroad camper die voortkomt uit een samenwerking tussen de Duitse voertuig- en camperbouwer Batari en Extrem Fahrzeuge, kan daarom wel eens een interessant alternatief zijn. Deze bedrijven hebben een offroad alkoof camper weten te ontwikkelen, waarbij er flink op de kosten is bespaard door out-of-the-box te denken.

Zo is er voor het onderstel bijvoorbeeld klakkeloos uitgegaan van de mooie maar kostbare Mercedes Sprinter, maar van de Ford Transit. Deze heeft onder camperaars vanwege wat problemen met een bepaalde serie dieselmotoren momenteel een iets minder goede reputatie, maar is heel betaalbaar en is ook gewoon leverbaar met vierwielaandrijving. Batari heeft de Duitse 4×4 specialist Extrem Fahrzeuge ingeschakeld om hem hoger op de poten te zetten en te voorzien van dikke wielen met terrein banden. Optioneel kan hij ook nog worden voorzien van een sperdifferentieel voor de achteras waardoor hij nog beter geschikt is voor het terrein.

Volgens beide bedrijven is het resultaat een betaalbare offroad camper die slaapplaatsen biedt voor 3 personen, geschikt is voor de meeste off-road situaties in Europa en uiteraard ook voorzien is van essentiële zaken zoals een compleet uitgeruste keuken en badkamer.

In Duitsland zou deze camper leverbaar zijn voor rond de 80.000 euro. Uiteraard komt daar in Nederland nog de BPM bij. Omdat het basisvoertuig (Ford Transit cabine-chassis) relatief goedkoop is, zal ook het BPM bedrag nog heel redelijk zijn.

Like dit artikel
Tweet dit artikel