Nieuwe versie elektrische Mercedes Sprinter krijgt veel groter rijbereik

elektrische Mercedes eSprinter bestelwagen

Nieuwe versie elektrische Mercedes Sprinter krijgt veel groter rijbereik

Het is natuurlijk zo dat elektrische bestelwagens momenteel vooral worden ontwikkeld voor gebruik door logistieke dienstverleners. Deze lokaal emissievrije bestelwagens zijn uiteraard perfect voor bezorgtaken in de bebouwde kom.

De gemiddelde bezorger rijdt amper 100 kilometer per dag zodat het rijbereik dan ook geen enkele issue is. Maar als een elektrische bestelwagens een beperkt rijbereik van bijvoorbeeld 150 kilometer heeft, is hij volstrekt niet geschikt om als basisvoertuig voor een camper te gebruiken. Je wilt met een camper toch wat grotere afstanden af kunnen leggen.

De grotere elektrische bestelwagens die nu in de handel zijn, hebben een rijbereik van ongeveer 160 kilometer. Daarmee moet je na hooguit 150 kilometer rijden al een laadpaal of snellader opzoeken om de op te laden. Onderweg kies je dan meestal voor een snellader. Daarmee kun je de accu tot ongeveer 80 procent opladen, wat ongeveer 30 tot 40 minuten duurt. Boven de 80 procent acculading (‘State of Charge’, SoC) gaat het laden namelijk aanzienlijk langzamer. Maar met die 80 procent acculading kun je maar zo’n 120 kilometer rijden. Daarna zou je weer een snellader op moeten zoeken, enzovoorts.

Dat is voor de meeste camperaars natuurlijk allesbehalve acceptabel. Een enkele laadpauze, na bijvoorbeeld 250 à 350 kilometer, zal meer in de richting van het acceptabele liggen. Helaas is dat bij de meeste middelgrote en grote elektrische bestelwagens nog niet mogelijk.

Elektrische Sprinter haalt straks bijna 500 kilometer

elektrische Mercedes eSprinter bestelwagenGelukkig heeft Mercedes een nieuwe versie van de elektrische Sprinter aangekondigd. Deze heeft een hogere efficiëntie én krijgt een veel groter accupakket, waarmee dus ook een veel groter rijbereik mogelijk is.

Dit kondigde de Duitse autofabrikant zo aan: “Onze eSprinter heeft een bereik van 485 kilometer onder reële omstandigheden – en dat is TÜV-getest!”. Dat belooft dus wat.

In de praktijk getest

Over het algemeen wordt het rijbereik van een elektrische auto eerst aan de hand van simulaties bepaald. Dit geschatte rijbereik wordt vervolgens in de praktijk getoetst volgens de WLTP-cyclus. Aan de hand van deze in Europa wettelijk voorgeschreven testprocedure bepaalt het energieverbruik. Als dit bekend is kan het uiteindelijke rijbereik aan de hand van de capaciteit van de accu eenvoudig worden uitgerekend. Maar Mercedes deed het dit keer anders en liet het rijbereik van de nieuwe eSprinter eerst in de praktijk aan de hand van een lange rit testen. De testrit ging van Stuttgart naar München en – zonder laadpauze – terug. Er ging een deskundige van de Duitse keuringsinstantie TÜV mee om het geheel officieel vast te leggen.

Testrit: bereik ruim 500 kilometer

Het geteste voertuig is een Sprinter met de lange wielbasis en een verhoogd dak, waarvan de laadruimte met 200 kilo was beladen. De testrit was vooral bedoeld om als voorbeeld voor een logistiek bedrijf te dienen. Maar afgezien van de belading is deze rit ook behoorlijk indicatief voor de gemiddelde rit met een camper. Goed om te weten is dat gewicht niet van al te grote invloed op het rijbereik van een elektrisch voertuig is. Natuurlijk kost helling op rijden dan meer energie. Maar bij het afdalen zorgt dat gewicht er weer voor dat er bij het afremmen op de motor extra veel energie wordt teruggewonnen.

De testrit met de eSprinter ging door de Schwäbische Alb. Dit gebied is qua hoogteverschillen redelijk te vergelijken met de Ardennen en de Eifel. De eSprinter reed in de stad, op landwegen en op de snelweg. Het laagste punt lag op 210 meter hoogte en het hoogste lag op 785 meter. De maximumsnelheid van de geteste eSprinter werd begrensd op 90 km/u terwijl de gemiddelde snelheid tijdens de op 73,5 km/u uitkwam. De testrit had een lengte van 485 kilometer, waarbij het energieverbruik volgens de TÜV 21,9 kWh per 100 kilometer bedroeg. Ter vergelijk: dat is aanzienlijk minder dan wat de veel kleinere Mercedes EQV gebruikt: 31 kWh per 100 km. De Mercedes eSprinter had bij aankomst bovendien nog zo’n 20 kilometer aan rijbereik over. Dat betekent dat men er dus ruim 500 kilometer mee had kunnen rijden.

Prima te doen

Zo’n rijbereik zou prima te doen zijn met een camper. We kunnen schatten dat een volledig beladen Mercedes eSprinter buscamper met een volle accu een rijbereik van 400 kilometer haalt. Dan is er waarschijnlijk nog wat reserve over. Als de accu onderweg één keer aan de snellader tot 80 procent wordt opgeladen dan kun je nog een keer 320 kilometer rijden. Dan kun je met één laadpauze in totaal een afstand van zo’n 720 kilometer halen. Dat biedt mogelijkheden.

Zoals gezegd zijn dit schattingen. Maar die zijn wel gebaseerd op het in de praktijk geteste rijbereik, tijdens een behoorlijk representatieve testrit. De definitieve WLTP-actieradius zal Mercedes waarschijnlijk komend voorjaar bekend maken, wanneer de vernieuwde Mercedes eSprinter gelanceerd wordt. De kans is trouwens groot dat we op de komende Caravan Salon Düsseldorf al een aantal buscampers op basis van de vernieuwde Mercedes eSprinter kunnen bewonderen.