Nieuwe generatie van de Fiat Ducato op komst?

Fiat Ducato

Nieuwe generatie van de Fiat Ducato op komst?

Toyota en Stellantis hebben bekendgemaakt dat ze samen een grote bestelwagen gaan ontwikkelen. Deze zal in ieder geval onder de merknaam Toyota op de markt komen, maar de kans is groot dat Stellantis de bestelwagen ook onder de eigen merknamen Fiat, Peugeot, Citroën en Opel gaan aanbieden.

Omdat het hier om een grotere bestelwagen gaat, komt deze dus in het segment van de Fiat Ducato. Hoewel de huidige generatie van de Ducato uit 2014 dateert, is deze in feite nog gebaseerd op het model uit 2006. De kans is dus groot dat die nieuwe bestelwagen ook de nieuwe generatie van de Ducato wordt.

Stellantis en Toyota geven aan dat de nieuwe bestelwagen medio 2024 op de markt moeten komen. Hij zal beschikbaar zijn met verbrandingsmotoren en met een volledig elektrische versie aandrijflijn. Waarschijnlijk zal er in een later stadium ook een waterstof-elektrische versie met brandstofcellen komen.

Hoog tijd voor een nieuwe generatie

Zoals gezegd is de huidige generatie van de Fiat Ducato, ook al zijn de motoren mede vanwege de emissienormen gedurende jaren steeds verder doorontwikkeld, aan vervanging toe. In de camperbranche staat de leidende positie van de Ducato bovendien onder druk.

Fiat heeft moeite om de camperproducenten van voldoende voertuigen te voorzien. De Italiaanse autofabrikant kan niet op volle sterkte draaien omdat er nogal wat strubbelingen in de toeleveringsketen zijn. Niet alleen het wereldwijde halfgeleidertekort speelt een rol. Het schijnt dat Fiat ook te kampen heeft met een tekort aan kabelbomen. In combinatie met een personeelstekort én een hele grote order van e-commercegigant Amazon zorgt dat ervoor dat camperfabrikanten lang op hun basisvoertuigen moeten wachten. Die zien zich daarom genoodzaakt om voertuigen van concurrenten als Ford en Mercedes te betrekken.

Waterstof-elektrische aandrijving: hét alternatief?

Nu de verbrandingsmotoren hun langste tijd hebben gehad, mogen we verwachten dat er steeds meer elektrische campers op de weg komen. Die hebben helaas hun beperkingen. De actieradius (het rijbereik op een acculading) is vaak beperkter dan camperaars voor ogen hebben. Dat hoeft op zich niet zo’n probleem te zijn want aan een snellader is de accu in een half uurtje weer voor 80% gevuld. Maar wat nog bezwaarlijker is, is het hogere gewicht. Het accupakket van een elektrische (bestel)auto weegt namelijk honderden kilo’s. Dat betekent dat veel campers die met een dieselmotor nog net onder de grens van 3.500 kilo blijven, te zwaar worden om met een normaal rijbewijs B te mogen besturen.

Daarom zou een waterstof-elektrische aandrijflijn een interessant alternatief zijn. Hierbij is er slechts een kleine accu omdat de brandstofellen – die op waterstof werken – de elektromotor permanent van elektriciteit voorzien. Het tanken ervan kan net zo snel als met een dieselmotor, al gaat het vanwege de hogedruktank wel beduidend anders. De actieradius bedraagt al snel zo’n 400 kilometer. Ideaal dus, zou je zeggen. Helaas is een waterstof-elektrische aandrijflijn op dit moment nog erg kostbaar.