Nieuw platform voor elektrische Mercedes eSprinter, ook voor elektrische campers

Mercedes ESprinter EVP platform

Nieuw platform voor elektrische Mercedes eSprinter, ook voor elektrische campers

De Mercedes Sprinter, een van de bestelwagens die steeds vaker als basisvoertuig voor campers wordt gebruikt, is ook verkrijgbaar in een volledig elektrische uitvoering. Maar dit model biedt op dit moment een actieradius van hooguit 200 kilometer.

Dat is voor gebruik in campers veel te weinig. Maar Mercedes ontwikkelt een nieuw ‘elektrisch platform’ voor een volgende generatie van de Sprinter, met aanzienlijk betere prestaties.

Nieuwe EVP-architectuur

Mercedes is op dit moment een geheel nieuw platform voor een volgende generatie van de Sprinter aan het ontwikkelen. Klaus Rehkugler, verkoopdirecteur van Mercedes-Benz, kondigde aan dat deze nieuwe elektrische architectuur ‘Electric Versatiles Platform’ zal gaan heten, afgekort EVP. Dit  nieuwe platform moet in 2025 gereed zijn voor serieproductie.

Mercedes wil de Sprinter hiermee geschikt te maken voor de toekomstige eisen van de klanten. In veel Europese steden wordt met ingang van 2025 een ‘zero emmission zone’ ingesteld en is niet meer toegestaan om de distributie en bezorging van pakketjes met bestelwagens met verbrandingsmotoren te doen. Daarvoor is Mercedes misschien een beetje aan de late kant. Maar volgens het Duitse magazine Automobilwoche besloot Mercedes vooral vanwege de vraag van de Amerikaanse markt tot het ontwikkelen van een nieuwe architectuur.

Veel grotere actieradius

Mercedes zal het nieuwe platform ook in Europa gaan gebruiken. De Mercedes eSprinter wordt met dit nieuwe platform ook geheel modulair opgebouwd. Er is dan sprake van aparte modules voor de voorzijde, achterzijde en bodem. Er zijn twee lengtes en verschillende accuformaten mogelijk. Hieronder is ook een accupakket met een capaciteit van meer dan 100 kWh. Hiermee is een actieradius van waarschijnlijk zo’n 400 kilometer mogelijk. Een afstand die voor veel camperaars absoluut acceptabel zal zijn. Bovendien is de actieradius bij lagere snelheden vaak nog groter. Mercedes ziet ook een “groot potentieel” in elektrisch aangedreven campers. Daarom wil Mercedes de volgende eSprinter ook met een laag chassis aanbieden.