LMC Tracer: nieuwe lichtgewicht camperserie op Fiat én Citroën-basis

De meeste camperaars willen een camper met een maximum gewicht dat onder de 3.500 kilo blijft, met voldoende laadvermogen en zonder gedoe met rijbewijzen of technische keuringen. Toch wil niemand inleveren op comfort, zeker niet op langere reizen. Fabrikanten zoeken daarom naar slimme oplossingen die gewicht besparen zonder concessies te doen aan praktische bruikbaarheid of leefruimte.
In dat speelveld introduceert het jubilerende LMC een gloednieuwe serie: de Tracer. Lichter dan de bestaande Tourer, gebouwd op een Fiat- én Citroën-basisvoertuig, en vanaf de zomer beschikbaar in vijf indelingen. Zowel qua gewicht als prijs aantrekkelijk, maar nog steeds met een volwaardige uitrusting en een doordacht interieur. De Tracer mikt op duo’s en gezinnen die een goed uitgeruste en betaalbare camper zoeken, zonder boven de voor velen onoverbrugbare grens van 3.500 kilo uit te komen.
Lichter dan de Tourer, toch ruimer inzetbaar
De LMC Tracer is gebouwd met lichtgewichtconstructie als uitgangspunt. Met een gereduceerd leeggewicht ten opzichte van de Tourer-serie, wist LMC circa 100 kilo te besparen. Daardoor komt het nuttig laadvermogen voor veel uitvoeringen boven de 500 kilo uit – een waarde die binnen de 3.500 kg-klasse bepaald niet vanzelfsprekend is.
Een sterk punt van de Tracer is de achtergarage, die geschikt is voor 250 kilo bagage. Daarmee richt LMC zich nadrukkelijk op camperaars die graag fietsen meenemen of wat zwaardere accessoires vervoeren.
De keuze voor twee chassisplatforms is opvallend. Waar veel fabrikanten zich beperken tot Fiat of Citroën, biedt LMC haar klanten de mogelijkheid om hun voorkeur te laten meewegen. Beide basisvoertuigen zijn in de markt bekend om hun betrouwbaarheid en rijcomfort. De prijsstelling en beschikbaarheid kunnen per chassisvariant variëren; de Citroën-uitvoeringen zullen als eerste leverbaar zijn.
Drie semi-integralen en twee vans
Vanaf de introductie is de Tracer beschikbaar in vijf plattegronden. De 680 DL, 690 EL en 730 EL zijn halfintegraalmodellen met een riante stahoogte van 2,16 meter. De hefbedzone houdt nog altijd 1,98 meter over, wat rechtop staan in vrijwel de hele camper mogelijk maakt. Voor wie met vijf personen wil reizen, is een extra zitplaats als optie beschikbaar – behalve bij de Van-uitvoeringen.
De twee buscampers, V 670 en V 600, zijn compacter en richten zich op duo’s die waarde hechten aan flexibiliteit en eenvoud. Deze modellen vallen op door hun doordachte ruimtegebruik en zullen aantrekkelijk zijn voor wie vaker buiten de gebaande paden reist. Prijzen voor deze uitvoeringen volgen later dit jaar.







Neutraal, functioneel en aanpasbaar interieur
De inrichting van de Tracer is modern zonder te overdrijven. Een ton-sur-ton kleurenpalet in ‘greige’, gecombineerd met licht eiken kastafwerking, zorgt voor een rustige en huiselijke sfeer. De klant krijgt daarbij ruimte om accenten en accessoires naar eigen smaak te kiezen.
LMC biedt onder meer een lounge-opstelling in het slaapgedeelte, dankzij slimme, magnetisch bevestigde Fidlock-kussens aan de achterwand. Ook is er optioneel een prikbord verkrijgbaar boven de vijfde zitplaats, een detail dat laat zien dat er aandacht is besteed aan het dagelijks gebruik.
Uitrusting gebaseerd op praktische keuzes
De LMC Tracer onderscheidt zich niet alleen door zijn gewicht en indeling, maar ook door slimme keuzes in de uitrusting. Zo wordt er standaard een compressor koelkast gemonteerd. Deze werkt efficiënter dan een traditionele absorptiekoelkast, zeker bij warm weer. Hij koelt sneller, verbruikt minder energie en is bovendien onderhoudsvrij – wat goed past bij het no-nonsense karakter van de Tracer.
De badkamer is uitgerust met een draaibare wand, waardoor er tijdens het douchen extra bewegingsruimte ontstaat. Een opklapbare kledingstang maakt het mogelijk om natte kleding of handdoeken op te hangen – handig bij slecht weer of tijdens tussenstops.
Ook op het gebied van slaapcomfort zijn er geen concessies gedaan. Elke Tracer is voorzien van koudschuim matrassen en degelijke lattenbodems, die bijdragen aan een goede nachtrust, ook tijdens langere reizen. Onder de bovenkasten in de keuken is LED-verlichting aangebracht, zodat het werkblad goed verlicht blijft zonder dat het de sfeer in de camper verstoort.
Onder de Tourer-serie gepositioneerd
Met een vanafprijs van € 65.200 (exclusief BPM) zet LMC de Tracer scherp in de markt. Daarmee blijft de instapprijs onder die van de Tourer-serie, terwijl de uitrusting vergelijkbaar is. De modellen op Citroën-basis zijn vanaf de zomer van 2025 leverbaar in Nederland. De Fiat-uitvoeringen en prijzen van de buscampers worden op een later moment bekendgemaakt.
Voor wie zoekt naar een camper die binnen de gewichtsklasse van 3.500 kilo blijft zonder in te leveren op comfort, vormt de Tracer een interessante optie. Zeker dankzij het ruime laadvermogen, de twee chassisvarianten en het slimme interieur biedt deze nieuwe serie een mix van vrijheid en functionaliteit.
LMC bouwt de Tracer in eigen huis, in het Duitse Sassenberg. Als onderdeel van de Erwin Hymer Group profiteert het merk van jarenlange ervaring en een degelijke bouwkwaliteit, die ook bij deze nieuwe serie merkbaar is. De Tracer lijkt daarmee een serieuze kanshebber voor camperaars die gericht op zoek zijn naar een lichtgewicht halfintegraal of compacte Van, met voldoende marge voor bagage en een doordachte uitrusting.