Is de Mercedes Vision V ook een voorproefje van de nieuwe Marco Polo?

Wie in Nederland denkt aan een luxe camperbusje dat nog meer ‘premium’ is dan de Volkswagen California, komt al snel uit bij de Mercedes Marco Polo. Al jaren staat dit model bekend als de keuze voor kampeerders die vrijheid willen combineren met comfort. Nu Mercedes-Benz een nieuw concept presenteert onder de naam Vision V, groeit de vraag: laat dit studiemodel ook zien hoe de volgende generatie Marco Polo eruit gaat zien?

Met de Vision V zet Mercedes-Benz een flinke stap richting elektrisch, ruim en vooral luxueus personenvervoer. De conceptauto legt de lat hoger dan ooit binnen het busjesspectrum van het merk. Maar de technologie en het ruimteconcept zijn ook interessant voor wie uitkijkt naar nieuwe mogelijkheden voor compacte kampeerauto’s. Dat die bijna zonder uitzondering een elektrische aandrijving zullen hebben, daar hoeven we niet aan te twijfelen.

Vision V: een nieuw tijdperk voor Mercedes-Benz Vans

De Vision V is gebouwd op de nieuwe Van Electric Architecture (VAN.EA), een modulair en volledig elektrisch platform dat vanaf 2026 de basis vormt voor diverse busmodellen van Mercedes-Benz. Daarmee mikt het merk niet langer alleen op functionele gezinsbusjes of zakelijke shuttles, maar ook op het hoogste luxesegment.

Met zijn loungeachtige interieur, digitale belevingswerelden en hoogwaardige materialen zoals nappaleder en wortelnotenhout, profileert de Vision V zich als een soort rijdende privésuite. De nadruk ligt op ruimte, rust en exclusieve beleving – allemaal thema’s die in de camperwereld steeds meer aandacht krijgen.

Loungegevoel op wielen: interieur en technologie

Het interieur van de Vision V straalt de sfeer uit van een moderne hotellounge. De achterpassagiers stappen via een automatische portaaldeur binnen in een open, rustige ruimte, afgescheiden van de cockpit door een slimme glazen wand die op commando van transparant naar ondoorzichtig schakelt.

Een van de meest opvallende elementen is het uitschuifbare 65 inch bioscoopscherm, compleet met 4K-resolutie en een geluidssysteem met 42 luidsprekers. Voor kampeerders die hun busje ook gebruiken om onderweg te ontspannen of te werken, bieden zulke voorzieningen interessante perspectieven: reizen en verblijven worden steeds meer één ervaring.

Elektrisch rijden: het nieuwe normaal

De VAN.EA-architectuur is speciaal voor elektrische aandrijflijnen ontwikkeld. Dat maakt een geheel vlakke vloer en ruime binnenmaten mogelijk, zonder de beperkingen van een traditionele verbrandingsmotor. Daardoor ontstaat niet alleen meer bewegingsvrijheid, maar ook meer flexibiliteit bij het indelen van het interieur – een belangrijk pluspunt voor campers en camperbusjes.

Bovendien sluit het elektrische aandrijfconcept goed aan bij de Europese realiteit, waar emissievrij rijden steeds vaker wordt gevraagd, bijvoorbeeld in stedelijke en regionale milieuzones.

Hoe zit het dan met de toekomstige Marco Polo?

Hoewel Mercedes-Benz in zijn communicatie rondom de Vision V geen enkele directe link legt met kampeerauto’s, zijn er duidelijke parallellen te trekken. De huidige Marco Polo is immers gebaseerd op de V-Klasse, en met de komst van de VAN.EA-structuur ligt een modernere, misschien nog luxere basis voor toekomstige Marco Polo camperbusjes voor de hand.

Elementen als meer binnenruimte, hoogwaardige materialen en digitale integratie zouden prima passen bij een volgende generatie Marco Polo, zeker gezien de trend naar luxueuzer kamperen en camperen.

Luxe elektrische camperbusjes: kans of niche?

De Nederlandse kampeerder verandert. Waar vroeger eenvoud en basic voorzieningen volstonden, groeit de belangstelling voor kamperen met een vleug luxe. Korte vakanties, weekendtrips en workations vragen om voertuigen die meer bieden dan een bed en een kooktoestel. In dat licht past de visie achter de Vision V opmerkelijk goed bij de wensen van een nieuwe generatie reizigers.

Een toekomstige Marco Polo op basis van de Vision V zou dus geen vreemde keuze zijn. Sterker nog, met eigenschappen als meer binnenruimte, elektrische aandrijving en digitale verwennerij sluit een dergelijk model naadloos aan bij trends zoals duurzaamheid, comfort en flexibiliteit. Daarmee lijkt Mercedes-Benz niet alleen het segment van luxe shuttles te willen bedienen, maar biedt het ook aanknopingspunten voor een nieuwe vorm van luxe kamperen – dichterbij huis, maar met alle comfort van een mobiele lounge.