Heeft Karma de basis voor de ultieme elektrische camper?

Karma basis elektrische camper

Heeft Karma de basis voor de ultieme elektrische camper?

De Amerikaanse autobouwer Karma Automotive gaat binnenkort een elektrische auto introduceren, de Revero GT. Voorafgaand aan de lancering daarvan presenteerde het vorige maand een universeel platform voor elektrische auto’s, dat derden ook kunnen gebruiken.

Nu introduceert Karma Automotive een variant van dit platform, welke bedoeld is voor een autonoom rijdende elektrische bestel- of kleine bedrijfswagen. Zou dit dan een mooie basis voor een elektrische camper zijn?

Elektrisch platform

Veel camperaars moeten nog niet denken aan een elektrische camper. Logisch, want de meeste elektrische bestelbussen zijn allesbehalve ideaal om als camper te gebruiken. Het zijn ook overwegend geëlektrificeerde modellen, dus een aangepaste versie van een bestelwagen die eigenlijk voor een verbrandingsmotor is ontworpen. Een elektrische (bestel)auto heeft een groot accupakket dat je het beste in de bodem in kunt bouwen. Daarom worden auto’s die echt als elektrische auto zijn ontworpen niet meer op basis van een zelfdragende carrosserie gebouwd, maar op een speciaal daarvoor ontworpen chassis. Dat heeft de benodigde ruimte voor het accupakket en bevat ook de elektrische aandrijflijn(en) en alle benodigde elektronica. Dat geheel wordt een ‘platform’ genoemd, is veelal in verschillende configuraties verkrijgbaar en kan worden opgebouwd met een carrosserie naar keuze.

Ook voor elektrische bestelwagens

Karma Automotive wil het E-Flex platform ook aan andere autofabrikanten, die snel elektrische modellen op de markt willen brengen, verkopen. Daarom levert Karma het E-Flex platform in verschillende configuraties om een grote verscheidenheid aan voertuigsoorten te ondersteunen. Dat kan variëren van normale personenauto’s tot hypercars. Maar er is ook een variant die bedoeld is voor bestelwagens. Dat is de L4 E-Flex Van, welke een full-size elektrische bestelwagen ondersteunt die ook nog eens zogenaamde ‘Level 4’ autonomie heeft. Dat laatste is een leuke gimmick, maar laten we vooral blij zijn dat er een volwaardige basis voor een elektrische camper bestaat.

Die hoeft trouwens niet eens volledig elektrisch te zijn want het L4 bestelwagenplatform is ook geschikt voor een hybride aandrijving. Het is op allerlei manieren configureerbaar en schaalbaar, en voor alle mogelijk toepassingen. Het kan worden gebouwd met twee of vier elektromotoren welke worden gevoed door een plat of I-vormig accupakket dat kan worden aangesloten op een snelle of bidirectionele lader.

De ultieme elektrische camper

De L4 E-Flex is ontworpen met bedrijfsvoertuigen in gedachten, maar het platform is ook geschikt voor recreatievoertuigen. Dankzij de moderne accutechnologieën kun je het platform voorzien van een accupakket waarmee je een zeer acceptabele actieradius hebt. Die kan eventueel nog worden vergroot door een ‘range extender’ die je ook als generator kunt gebruiken om de huishoudaccu op te laden en ook de verlichting, koelkast, verwarming en waterpomp van energie te voorzien. Dankzij het universele platform kun je de camper net zo opbouwen en indelen als je maar wilt. Gecombineerd met de Level 4 waarmee het heel ontspannen rijden is, is het recept voor de ultieme elektrische camper al bijna ingevuld. Nu moeten we alleen nog hopen dat een fabrikant het stokje oppakt en een elektrische camper bouwt die de hele markt versteld doet staan.

Like dit artikel
Tweet dit artikel