Prijsverlaging veerdiensten westelijke Schotse eilanden
Een proef met een verlaagd tarief volgens het RET, op de veerdiensten van Caledonian MacBrayne leidde tot een aanzienlijk hogere bezettingsgraad.
Bij de tariefstelling volgens RT zijn de kosten van de overtochten ongeveer gelijk aan de kosten van vervoer over een vergelijkbare afstand over land.
Uit onderzoek is gebleken dat de invoering van tarieven volgens de ‘Road Equivalent Tariff’ (RET) structuur het gebruik van de veerdiensten met maar liefst 31% heeft verhoogd. Volgens minister Keith Brown heeft de proef met het RET, sinds de introductie in oktober 2008, een bijzonder positieve impact gehad op het lokale tourisme en economie, reden om het verder uit te breiden. Hij heeft zich voorgenomen om het nog in zijn ambstperiode te realiseren.
De Schotse regering heeft daarom eind vorig jaar besloten om aan de hand van deze proef de tarieven van alle veerdiensten naar de westelijke eilanden (incl. Coll en Tiree) definitief te bepalen volgens het RET. Deze nieuwe, lagere tarieven zullen in ieder geval gelden voor passagiers en auto’s, inclusief kleine bedrijfsvoertuigen en campers. Bovendien wordt er ook een soortgelijke tariefstelling voor grotere voertuigen ingesteld.
De minister beloofde verder om de tarieven volgens RET ook in te stellen op de veerdiensten naar andere eilanden, inclusief Barra and Harris, en om van oktober 2012 t/m 2014 een proef met het RET voor personenwagens en kleine bedrijfsvoertuigen in te stellen op de veerdiensten naar Colonsay, Islay en Gigha.
© foto: Caledonian MacBrayne