>

Ford Bronco Basecamp: elektrische offroader met kampeerambitie

De naam Ford Bronco roept beelden op van moddersporen, woestijnzand en het geluid van een grommende V6 of V8. Maar dat beeld verandert nu letterlijk en figuurlijk. In China heeft Ford namelijk de Bronco Basecamp gepresenteerd: een elektrische variant met een hefdak met glaspaneel en een geïntegreerde slaap- en keukenmodule.

Een terreinwagen die zich ontpopt tot compacte camper — en tegelijk het debat opent over hoe ver elektrisch camperen kan gaan. Voor camperaars zou dat een interessante ontwikkeling kunnen zijn. Niet langer draait het alleen om rijbereik of laadsnelheid, maar ook om de vraag: kan een elektrische SUV de rol van microcamper overnemen?

Een kampeerauto met terreinvaardigheid

De Bronco Basecamp is de eerste volledig elektrische uitvoering van Fords legendarische terreinwagen. Ontwikkeld door het Ford China Design Center, met zowel een batterij-elektrische (BEV) als een range-extender (EREV) variant. Beide met vierwielaandrijving, een elektrische 4×4-configuratie en een opgegeven actieradius tot 650 kilometer (CLTC).

Het bijzondere aan deze uitvoering is dat Ford niet heeft gekozen voor een ombouw, maar voor een af-fabriek kampeerconcept. In plaats van een daktent of losse keukenbox zijn de functies geïntegreerd in de carrosserie: een hefdak van glas, een vlak slaapplatform en een compacte keuken in de achterdeur.

Voor camperaars die normaliter met buscampers of compacte camperbusjes reizen, opent dat een nieuwe categorie: een volledig elektrische ‘microcamper’ die ook nog eens offroadcapaciteiten heeft.

Tussen daktent en camperbus

Het elektrisch bedienbare ‘One-Touch Roof’ klapt tot 36 centimeter omhoog en zorgt voor extra hoofdruimte zonder dat de auto hoger wordt. Waar traditionele hefdaken allesbehalve stil zijn als het een beetje waait, blijft de Bronco Basecamp compact en stil.

De achterbank klapt volledig vlak, goed voor een bedlengte van ongeveer twee meter. Een opblaasbare matras, gordijnen en een koelunit zijn standaard. De achterklep bevat een uitklapbare kooktafel en houders voor servies of een brander. Alles is ontworpen voor korte stops, niet voor langdurige kampeervakanties.

Zo bevindt de Basecamp zich precies tussen twee werelden: eenvoudiger dan een camperbus, comfortabeler dan een SUV met daktent.

Elektrische aandrijving met en zonder aggregaat

Interessant voor elektrische camperaars is de energievoorziening van de aandrijving. De BEV-variant rijdt volledig op stroom, afkomstig uit een accu; de EREV-versie heeft ook nog een kleine brandstofmotor die tijdens de rit als generator fungeert.

Voor off-grid overnachten is er een V2L-functie (Vehicle-to-Load). Hiermee levert de aandrijfaccu stroom aan apparaten via 12-volt en 230-volt-aansluitingen. Dat betekent: geen walstroom nodig voor verlichting of inductiekoken.

De dual-motor-aandrijving zorgt voor 4×4-capaciteit met het directe en krachtige koppel van elektromotoren, iets wat bergpaden en zandwegen juist beter verteerbaar maakt. Hoe groot de accu’s zijn en wat de laadsnelheid is, blijft nog onduidelijk — Ford heeft die gegevens niet vrijgegeven. Qua gewicht blijft het model ook in beladen toestand vermoedelijk onder de 3.500 kilo, wat hem geschikt houdt voor B-rijbewijs.

Uiteraard met wat beperkingen

Van binnen is de Basecamp meer SUV dan camper. Er is geen stahoogte bij gesloten dak, geen vaste kastindeling en geen sanitair. Maar voor weekendtrips biedt hij voldoende comfort: een vlak slaapvlak, dimbare LED-verlichting en compacte koelvoorziening. Echte avonturiers zullen er natuurlijk niet voor schuwen om ook langere trips te ondernemen. De beperkingen van de Basecamp zijn een deel van hun avontuur.

Voorlopig alleen in China

Ford brengt de Basecamp voorlopig alleen uit in China, via joint-venturepartner JMC. Die markt dient kennelijk als proeftuin: Chinese kopers zijn gewend aan dit soort multifunctionele recreatievoertuigen met geïntegreerde accessoires, en reageren positief op slimme leefmodules. Ook zijn elektrische voertuigen (NEV’s) daar al de normaalste zaak van de wereld.

Als het concept aanslaat, kan Ford de technologie relatief eenvoudig toepassen in toekomstige Europese SUV’s. De elektrische Bronco is hier voorlopig niet leverbaar, daar is de markt simpelweg te klein voor.

Een nieuwe richting voor compacte, avontuurlijke campers?

De Bronco Basecamp is geen volwaardige camper, maar hij laat wel zien dat ook grote autofabrikanten concepten met een ‘kampeeridee’ durven te ontwerpen. Compact, elektrisch en offroad — een combinatie die tot voor kort alleen door ombouwers werd aangeboden.

Voor camperaars heeft dat zijn voordelen: elektrische voertuigen die af-fabriek klaar zijn voor kort verblijf — zonder inbouw of conversie, en zonder afstand te doen van vrijheid en terreinvermogen.

Zo biedt de Basecamp een interessant vooruitzicht. Misschien geen revolutie, maar wel een serieuze vooruitblik op de avontuurlijke kampeerauto’s met een stekker in plaats van een brandstoftank.