
Een van de kleinere, doch bekendere camperbouwers is weggevallen: Campr uit Lijnden is op 27 mei 2025 failliet verklaard door de rechtbank Noord-Holland. Het bedrijf, dat zich sinds 2018 specialiseerde in de inbouw van compacte buscampers, diende zelf het faillissementsverzoek in. Curator mr. E.C.N. Sweep onderzoekt momenteel de financiële situatie en mogelijkheden voor een eventuele doorstart.
Jammer genoeg werd het nieuws door sommige klanten pas ontdekt toen zij zelf via internet op zoek gingen naar informatie. Op de site van de NKC vertelt een lid hoe zij lange tijd niets meer hoorde van Campr en uiteindelijk zelf het faillissement op internet vond. Haar om te bouwen bestelbus staat gelukkig op haar naam, en valt daarmee buiten het faillissement, maar ze vreest haar aanbetaling van € 16.000 kwijt te zijn.
Het verhaal staat ongetwijfeld niet op zichzelf. Hoeveel klanten momenteel wachten op een oplevering of terugbetaling, is niet bekend. De curator inventariseert welke voertuigen zich nog in de werkplaats bevinden, en of die formeel al zijn overgedragen aan klanten.
Inbouw op maat
Campr richtte zich op het ombouwen van bestelwagens zoals de VW Transporter T5 en T6 en de Ford Transit Custom. De nadruk lag op maatwerkinterieurs voor reizigers die veel waarde hechten aan een persoonlijke indeling. Jaarlijks rolden er volgens de NKC zo’n vijftig campers uit de werkplaats in Lijnden.
Vooral camperaars die bewust kozen voor kleinschalige, flexibele bouwers kenden Campr van beurzen, social media en mond-tot-mondreclame. Het bedrijf positioneerde zich als alternatief voor de grotere seriebouwers, met oplossingen op maat voor mensen die langere tijd off-grid willen reizen.
Stilte na 20 mei
De communicatie vanuit Campr is sinds 20 mei stilgevallen. De eigenaresse, Marlies Pippel, geeft geen commentaar, en ook curator Sweep heeft tot nu toe niet gereageerd op contactverzoeken van de NKC. Wel meldt de website van de curator dat onderzocht wordt of een doorstart mogelijk is.
Verschuivende marktverhoudingen
Binnen de camperbranche is het faillissement van Campr niet volledig onverwacht. Door de toegenomen concurrentie van grotere fabrikanten én een ietwat afkoelende vraag naar buscampers na de coronajaren, krijgen kleinere camperbouwers het zwaarder. Grotere partijen breiden hun aanbod juist uit, met kortere levertijden en een bredere verkrijgbaarheid.
Wat betekent dit de klanten?
Voor klanten van Campr die nog wachten op een ombouwproject of die recent een bestelling hebben geplaatst, breekt een onzekere periode aan. Juridisch gezien is de kans vrij klein dat zij hun volledige aanbetaling terugzien. Wie al een voertuig op naam heeft staan, staat iets sterker, maar kan nog steeds te maken krijgen met extra kosten om elders de ombouw af te ronden.
De situatie rond Campr laat zien dat het voor camperaars belangrijk blijft om bij het aangaan van grote trajecten – zoals een volledige inbouw – alert te zijn op betalingsconstructies, eigendomsoverdracht en de financiële gezondheid van de bouwer. In een markt waar maatwerk en flexibiliteit veel waard zijn, blijft vertrouwen een kwetsbaar goed.