Eura Mobil gaat weer buscampers bouwen

Eura Mobil Van buscamper

Eura Mobil neemt opnieuw buscampers in assortiment op

De vraag naar buscampers blijft groeien, in alle segmenten. Reden voor het Duitse campermerk Eura Mobil om ook weer buscampers in het programma op te gaan nemen.

Eura Mobil heeft al eerder buscampers in het programma gehad. In de jaren ’80 van de vorige eeuw was er de Kolibri, die redelijk succesvol was. De Quixta, die Eura Mobil ongeveer 15 jaar geleden in het programma had, was niet zo’n succes.

Premium segment

Om ervoor te zorgen dat de nieuwe ‘Van’, zoals de nieuwe buscampers van Eura Mobil gaan heten, wél een succes worden, positioneert men ze bewust in een wat hoger marktsegment. In het lagere prijssegment is de concurrentie namelijk moordend. Op die manier concurreert Eura Mobil ook niet te veel met de andere merken uit de Trigano Groep, zoals Autostar, Karmann Mobile en Mobilvetta. Omdat Eura Mobil onderdeel van de Trigan Groep is, kan het ook gebruik maken van de productiefaciliteiten in die groep. Daardoor kan Eura Mobil de bouw van de nieuwe Van buscampers onderbrengen in de nieuwe fabriek van Paglieta. In die fabriek bouwt men nu ook al de buscampers van Autostar en Mobilvetta

Compleet en stijlvol

Eura Mobil Van buscamperEura Mobil wil zich zoals gezegd onderscheiden van het volumesegment en positioneert de Van buscampers daarom bewust in het premium segment. Dat betekent dat de nieuwe buscampers niet alleen heel compleet worden uitgerust maar dat ze ook een bijzonder stijlvol en comfortabel interieur krijgen.

De Eura Mobil Van buscampers worden gebouwd op basis van de Fiat Ducato met een 140 pk (103 kW) 2,3-liter turbodieselmotor, een tot 90 liter vergrote brandstoftank en een handbediende airconditioning. De standaarduitrusting van de Eura Mobil Van omvat ongeveer alles wat een veeleisende camperaar zich maar kan wensen, tot een Li-Ion huishoudaccu aan toe.

Ook in het interieur is het duidelijk dat het een premium model betreft. Met het licht eiken meubeldecor, de gewelfde kastdeurtjes met chromen inleg en handgrepen, sfeerverlichting en overdadige bekleding is het bijzonder stijlvol uitgevoerd. Ook met ecoleder beklede frames rond de ramen en dakluiken, De fraaie stiksels in kruissteekmotief in de stoffering en de keurig afgewerkte overgangen tussen de carrosserie en meubels laten zien dat we hier met een premium camper te maken hebben. Eura Mobil laat de bovenkastjes fraai in een lijn doorlopen waardoor die voor een vloeiende visuele overgang van het woongedeelte naar de cabine zorgen.

Praktisch

Eura Mobil besteedde ook veel aandacht aan de praktische zaken. De zitgroep heeft standaard Isofix-bevestigingen en de tafel heeft een opklapbaarblad, een verlengstuk en een bekerhouder. De keuken is voorzien van een mineraal werkblad met geïntegreerde spoelbak, uitklapbaar verlengstuk en inklapbare kraan. Ook zien we stevige laden met soft-stop, slimme kruidenrekjes, zijvakken met flessenhouders en een hooggeplaatste 80-liter koelkast.

Comfortabel

De matrassen in het slaapgedeelte rusten op comfortabele schijfveren, die in opklapbare bedframes zijn gemonteerd. Er zijn leeslampjes met USB-laadaansluiting en ook hier zijn de raamkozijnen bekleed met eco-leer. De wasruimte heeft een relatief grote wastafel, handdoekenrek en spiegelkast. De wand van de wasruimte kan samen met de wastafel omgedraaid worden en vormt zo een aparte douchecabine.

Winterhard

Ook zijn de Eura Mobil Van buscampers goed geïsoleerd zodat je er ook in de winter mee op pad kunt. De isolatie en verwarming voldoen aan de winterweerstandsnorm EN 1646. Dat betekent dat een tot -15 graden Celsius afgekoeld interieur binnen twee uur tot 20 graden Celsius kan worden opgewarmd.

Multifunctioneel

Eura Mobil levert de Van om mee te beginnen in drie populaire, klassieke indelingen. Maar toch zijn ze niet standaard. Want Eura Mobil heeft bij de twee grootste ‘635’-indelingen ook voor de nodige flexibiliteit gezorgd. De V 595 HB heeft klassieke indeling met dwarsbed. De twee andere indelingen hebben enkele bedden met een tussenstuk. Onder het opklapbare bed van de V 635 EB bevinden zich modulaire opbergboxen. Die kun je in een handomdraai verwijderen om zo een grote laadruimte te creëren. De V 635 HB heeft weer een iets ander concept. Deze heeft een groot, elektrische bedienbaar hefbed. Als je dit in de hoge stand zet, is onder het bed volop ruimte voor grote voorwerpen. Dat kan een mountainbike zijn, of een scooter of zelfs motorfiets meenemen. Er is standaard al een robuuste metalen vloerplaat met oprijplaat aanwezig, en ook de nodige sjorogen. Voor zwaardere voorwerpen wordt aangeraden om het optionele 35 H-chassis met een hogere maximale asbelasting te kiezen.

Like dit artikel
Tweet dit artikel