Etrusco ‘Van’ halfintegraal campers nu ook op Renault Master

Etrusco ‘Van’ halfintegraal campers op Renault Master

Etrusco ‘Van’ halfintegraal campers nu ook op Renault Master

Om nu “de een zijn dood, de ander zijn brood” te zeggen gaat wat te ver, maar het is wel duidelijk dat diverse leveranciers van basisvoertuigen profiteren van de leveringsproblemen rond de zo populaire Fiat Ducato.

Er zijn daardoor steeds meer camperbouwers die uitwijken naar basisvoertuigen van andere merken. Etrusco bijvoorbeeld, dat nu zelfs half integraal campers op basis van de Renault Master aan gaat bieden. Het Italiaanse merk was al eerder uitgeweken naar de Ford Transit maar gaat de compacte ‘Van’ halfintegralen nu dus ook op de Renault Master bouwen.

Van Fiat naar Mercedes, Ford, Volkswagen én Renault

In het populaire prijssegment is het momenteel Ford dat garen spint van de problemen bij Fiat. In het hogere segment wint de Mercedes Sprinter veel terrein en ook de Volkswagen/MAN basisvoertuigen worden daar steeds populairder. Behoudens bij enkele Franse camperbouwers zien we nauwelijks campers op basis van de Renault Master. Dat uitgerekend Etrusco, dat deel uitmaakt van de Erwin Hymer Group waarvan de merken doorgaans campers bouwen op basisvoertuigen van Fiat, Ford en Mercedes-Benz, nu de Renault Master gaat gebruiken is best bijzonder.

Etrusco V 5.9 DR en de V 6.8 SR

Etrusco koos de Renault Master met 107 kW/145 pk dieselmotor als basisvoertuig voor de ‘Van’-modellen. Dit zijn extra compacte gebouwde halfintegraal campers. Het betreft vooralsnog twee modellen, de 5,99 meter lange V 5.9 DR en de V 6.8 SR die een lengte van 2,82 meter heeft. Beide modellen zijn slechts 2,14 meter breed en dus behoorlijk slank gebouwd.

Klassieke indeling

De indeling van de campers heeft Etrusco wijkt niet al te veel af van de ‘Vans’ (V-Model) die Etrusco al op basis van de Ford Transit bouwt. Ze zijn immers even breed en ook de lengte komt aardig in de buurt. De indeling van beide modellen is klassiek. De kortste heeft achterin een dwarsbed, de langste heeft enkele bedden die je ook tot tweepersoonsbed kunt ombouwen. Voorin hebben ze een zitgroep bestaan de uit een dwarsbank, tafel en draaibare voorstoelen. De langste versie heeft daar ook een klein dwarsbankje aan de rechterzijde. Achter de zithoek bevindt zich de ‘vario’-badkamer die ook een douchemogelijkheid heeft. Daar tegenover bevindt zich het keukenblok.

Optiepakketten

De Etrusco V 5.9 DR en de V 6.8 SR zijn tegen meerprijs ook leverbaar met het populaire ‘Complete Selection’-pakket. Die maakt de uitrusting nog completer met onder anderen 16-inch lichtmetalen velgen, cassettevensters, geïsoleerde grijswatertank, voorbereiding voor TV en zonnepanelen alsmede een multimediapakket met entertainmentsysteem en achteruitrijcamera. Er is ook een ‘Type X’ decorpakket. Dat biedt naast enkele extra accenten voor het exterieur ook hoogglans fronten voor de bovenkastjes en de fraaie ‘Emilia’ woonwereld.