Elektrische Fiat E-Ducato gaat in productie

Elektrische Fiat E-Ducato

Elektrische Fiat E-Ducato gaat in productie

Niet alleen veel camperaars staan sceptisch tegenover elektrisch rijden. Toch ontkomen we er niet aan. Over tien jaar zijn alle nieuwe campers misschien wel elektrisch. Vanaf 2030 mogen er in Nederland in ieder geval geen nieuwe personenauto’s met verbrandingsmotor worden verkocht.

Of men er dan een uitzondering voor campers wordt gemaakt – die toch op het iets ‘vuilere’ diesel rijden – is maar de vraag. Het populairste basisvoertuig voor campers, de Ducato, is nu al in een elektrische uitvoering verkrijgbaar want Fiat heeft de orderboeken voor de E-Ducato geopend.

De elektrische Fiat E-Ducato is ook het eerste elektrische voertuig van Fiat Professional. Hij is uiteraard een stuk duurder dan een versie met dieselmotor. Het accupakket is namelijk nog steeds heel kostbaar. De prijzen beginnen bij net boven de 50.000 euro en de eerste exemplaren worden over een paar weken geleverd.

Voordelen

Het voordeel van een elektrisch basisvoertuig is natuurlijk wel, dat er geen BPM verschuldigd is. En er zijn nog veel meer voordelen. Een elektrische auto is niet alleen volledig uitstootvrij, de motor is fluisterstil. En dat is een stuk prettiger dan het dieselgebrom, hoe vertrouwd we daarmee ook zijn.

Bovendien heeft een elektromotor een relatief hoog koppel. En dat begint al vanaf nul toeren. Een verbrandingsmotor moet je altijd even op toeren laten komen voordat hij voldoende koppel heeft. Bij een elektromotor is dat direct beschikbaar. Ook is er geen versnellingsbak, het is een kwestie van het gaspedaal indrukken en rijden. En bij stoplichten ervaar je totale stilte want de elektromotor, die toch al nagenoeg geen geluid maakt, staat dan helemaal stil. Dan hoor je zomaar de vogeltjes door de ramen, en andere geluiden uit de omgeving.

Dankzij het hoge koppel rijdt de auto ook veel levendiger. Remmen op de motor kan (instelbaar) veel krachtiger. Daardoor gebruik je het rempedaal amper. Bij sommige elektrische auto’s gebruik je het zelfs alleen nog maar voor krachtig afremmen. Dat heet ‘one pedal driving’. Laat but not least: een elektrische auto is veel efficiënter qua energie. Niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor onze portemonnee. De energiekosten per kilometer zijn soms zelfs maar de helft. Ook qua onderhoud is een elektrische auto aanzienlijk goedkoper.

Nadelen

Natuurlijk zijn er ook nadelen. Dat zijn er maar twee. Ten eerste zijn de accu’s nog steeds heel kostbaar. Over de levensduur hoeven we ons niet zo druk te maken, de meeste accu’s gaan rustig een paar ton mee. En de accu’s worden alleen maar beter, veiliger en betrouwbaarder.

Gewicht

Die accu heeft nog een nadeel: hij is behoorlijk zwaar. Dat betekent dat de camper ook zwaarder wordt. Een buscamper zal nog wel onder de 3500 kilo blijven, bij (half)integraal campers kom je al gauw op een MTM van 4250 kilo uit. Laten we hopen dat een normaal rijbewijs tegen die tijd het besturen van een camper met dat gewicht toelaat.

Opladen

Een ander nadeel is het rijbereik op een acculading, in combinatie met de laadtijd. Thuis en op de camperplaats (want ook daar komen tegen die tijd laadpalen) kunnen we de camper in een nachtje helemaal opladen. Maar na 250 à 300 kilometer is de accu weer leeg. Dan kan de camper aan een snellader worden gekoppeld. Na een half uur tot een uur is de accu weer tot 80% gevuld. Dat laden is iets duurder dan thuis maar de laadtijd is voor veel mensen wel een probleem. Want daar moet je wel naar plannen. En wat langere koffiepauze bijvoorbeeld, of een stukje wandelen. Een rustpauze is ook wel zo gezond tijdens een lange rit. Bovendien is het zaak om de accu aan die snellader niet verder op te laden dan nodig is om de bestemming te bereiken. Als er nog maar honderd kilometer moet worden gereden tot de volgende camper of camperplaats, dan is een kwartiertje laden vaak genoeg. En op de camperplaats of camping is dan weer een laadpaal beschikbaar. Dat wil zeggen, over een jaar of 10.

Always be charging

Wat de meer ervaren elektrische rijders doen, is het ‘always be charging’ principe. Als je ergens parkeert, bij de supermarkt, een museum of waar dan ook, altijd even kijken of er een laadpaal vrij is, en daar de accu opladen. Dat zijn meestal de ‘normale’ (langzame) laders maar zo ‘sprokkel’ je wel de nodige kilowatts bij elkaar en hoef je minder vaak de snellaadstations op te zoeken.

CO2 uitstoot is écht veel lager

Tot zover de voordelen en nadelen van elektrisch rijden. Voor de mensen die twijfelen of elektrisch rijden wel zo goed voor het milieu is: dat wordt haarfijn aangetoond op de website van de Europese denktank Transport & Environment. Uit een analyse, waarbij álle mogelijke factoren worden meegerekend, dus ook het winnen van de grondstoffen en het recyclen, blijkt dat elektrische auto’s gedurende hun levensloop écht veel minder CO2 uitstoten, ook als ze niet alleen met groene stroom worden opgeladen. Bezoekers kunnen in een rekenmodule het soort auto en het bouwjaar invoeren waarna het verschil overduidelijk is.

De E-Ducato

Fiat bouwt de elektrische E-Ducato in nagenoeg alle configuaties zoals we die ook van de dieselversies kennen. Er zijn versies van 3,5 ton en versies van 4,25 ton die een nuttig laadvermogen van 1,9 ton bieden. De Fiat E-Ducato wordt aangeboden met twee accupakketten. De basisaccu is een 47 kWh accu, tegen meerprijs is er ook een versie met een 79 kWh accupakket. In beide gevallen beschikt de elektrische Ducato over een 90 kW (122 pk) elektromotor die een koppel van 280 Nm levert.

Rijbereik

De E-Ducato heeft met het grootste accupakket een maximale actieradius van 370 kilometer volgens de WLTP-stadscyclus (WLTP City Cycle). Met de normale WLTP-cyclus is die wel wat minder. De Fiat E-Ducato met de kleinere accu heeft een actieradius van 235 km (City Cycle). Op de snelweg, waar de luchtweerstand een grote rol speelt, is de actieradius een stuk kleiner. Rijden in heuvelachtig terrein gaat weer heel efficiënt. De energie die wordt gebruikt om naar boven te rijden, wordt bij het afdalen voor een groot deel weer gerecupereerd.

Laders

Er zijn drie verschillende on-board laders verkrijgbaar waarmee je de accu aan een normale laadpaal op kunt laden. De versie met de kleinste accu heeft een 6,7 kW-lader, de 79 kWh accu heeft een snellere 11 kW-lader. Later komt er ook een 22 kW lader. Je kunt hem ook op de DC-snellader aansluiten maar Fiat geeft op dit moment niet op hope snel het laden dan gaat. Doorgaans is de accu na 30-40 minuten laden tot 80% gevuld.

Like dit artikel
Tweet dit artikel