Elektrische Farizon Super Van is een nieuwe, interessante optie voor camperbouwers

Elektrische Farizon Super Van is een nieuwe, interessante optie voor camperbouwers
Elektrische Farizon Super Van is een nieuwe, interessante optie voor camperbouwers

De markt van elektrische campers breidt zich langzaam maar zeker uit, met steeds interessantere opties. Maar de meeste elektrische campers zijn nog behoorlijk prijzig, of niet zo goed geschikt voor het rijden van langere afstanden.

In dat gat springt binnenkort misschien wel de Farizon Super Van. Deze Chinese elektrische bestelwagen is namelijk een uitermate interessant platform voor zowel zelfstandige doe-het-zelvers als professionele camperbouwers terwijl er af fabriek ook een kant-en-klare Camper-uitvoering verkrijgbaar is.

Veelzijdig platform

De Super Van is ontwikkeld door bedrijfswagenmerk Farizon, een dochteronderneming van de Chinese autogigant Geely, waartoe ook de automerken Volvo, Polestar, Zeekr en Lynk&Co behoren. Het is een moderne elektrische bestelwagen met een strakke vormgeving en opvallend veel verschillende uitvoeringen. Zo is hij niet alleen beschikbaar als bestelbus, maar ook als personenbus – met of zonder hoog dak – en ook als VIP-uitvoering.

Daarnaast levert Farizon zelf al de Camper-versie; een complete door Farizon zelf afgebouwde elektrische camper op basis van de Super Van. Met zijn fraaie uitstraling en degelijke bouwwijze is dit meteen een zeer aantrekkelijke aanbieding, helemaal omdat hij verkrijgbaar zal zijn voor een zeer concurrerende prijs. Toch laat Farizon ook de deur open voor ombouw door camperbouwers. En daar liggen kansen, vooral omdat de Super Van beschikt over een aantal zeer interessante eigenschappen voor kampeergebruik.

Ruim, sterk en snel op te laden

Met een lengte van 4,99 meter en een wielbasis van 3 meter biedt de Super Van veel binnenruimte. Dat is niet alleen prettig voor de leefruimte in een camperbus of buscamper, maar ook om bijvoorbeeld een dwarsbed te creëren. Elektrische bestelwagens hebben vanwege de accu in de vloer vaak minder laadvermogen dan vergelijkbare brandstofversies, maar met 1000 kilo in het geval van de Super Van is deze nog steeds respectabel. Bovendien is het toegestane gewicht hoog genoeg voor een ombouw tot volwaardige camper, en kan hij ook nog tot 1,5 ton trekken. Maar het allerbelangrijkste, de Super Van kan kiezen tussen twee verschillende accupakketten: eentje van 80 kWh, en eentje met een capaciteit van 100 kWh.

Deze laatste biedt een actieradius van maar liefst 560 kilometer, wat voor een elektrische camper best wel bruikbaar is. Het zijn ook accupakketten die 800V-architectuur ondersteunen. Dat betekent dat ze gebruik maken van dezelfde technologie als in sommige duurdere elektrische personenauto’s. Daardoor kunnen ze met een piekvermogen van maar liefst 280 kW supersnel met gelijkstroom laden bij openbare snelladers. Dat is handig, want daarmee is 80% van het bereik weer beschikbaar in ongeveer een half uur.

Moderne techniek, aantrekkelijke prijs

Elektrische campers zijn leuk, maar niet alleen de techniek moet kloppen; de prijs moet in verhouding staan ook. Ook hier scoort de Super Van punten. Farizon heeft de ambitie om betaalbare, doch hoogwaardige elektrische voertuigen te leveren, en dat zie je terug in de prijzen. Zelfs de volledig uitgeruste Farizon Super Van Camper, met alles ingebouwd, kost slechts een kleine 50.000 euro op de Chinese markt. De Europese prijzen zullen uiteraard hoger liggen, maar dit laat zien dat Farizon de zaken behoorlijk slim aanpakt.

De kans is groot dat veel andere camperbouwers deze Chinese basis ook gaan gebruiken, al is het maar vanwege de aantrekkelijke instapprijs. De Super Van is voorzien van een hoop moderne techniek, zoals een volledig vlakke vloer, een 12-inch touchscreen, drive-by-wire-besturing en tal van rijhulpsystemen. Hij oogt niet alleen modern en eigentijds, hij rijdt ook zo.

Elektrisch camperen met de Farizon Super Van

De Farizon Super Van zal naar verwachting niet voor 2025 op de Europese en Nederlandse markt worden uitgebracht. Zowel de basisvoertuigen als de camperversie zijn interessant voor camperaars. Met zijn ruime interieur, grote accu, supersnelle laadsnelheid en aantrekkelijke prijs zijn de mogelijkheden enorm. Voor doe-het-zelvers is de Super Van een prima basis voor een zelfgebouwde elektrische camper, en professionele camperbouwers zullen ongetwijfeld ook interesse hebben in dit veelbelovende platform.