Elektrische campers worden reële optie

Fiat Ducato Electric als buscamper

Elektrische campers worden reële optie

Fiat introduceerde onlangs de elektrische versie van de Ducato. Ook van de Mercedes Sprinter en de Volkswagen Transporter en Crafter zijn (binnenkort) elektrische versies verkrijgbaar.

Dat houdt in dat er steeds meer mogelijkheden zijn om ook campers te voorzien van een elektrische aandrijflijn. In dit artikel bekijken we de mogelijkheden voor een elektrische buscamper.

Elektrisch rijden staat allang niet meer in de kinderschoenen. Veel mensen vinden dat een elektrisch rijden vanwege de beperkte actieradius niet handig is op vakantie. We zullen niet ontkennen dat de actieradius van een elektrische auto, die tegenwoordig zo’n 300 à 500 kilometer bedraagt, een andere discipline vraagt tijdens lange ritten. Toch is het zo dat veel oudere campers, die eigenlijk te zwaar zijn en ook te veel luchtweerstand voor hun geringe motorvermogen hebben, soms ook maar een actieradius van 300 à 400 kilometer hebben. Inderdaad, tanken gaat sneller dan een accu opladen. Maar het opladen van een accu kan wel steeds sneller en je hoeft er bovendien niet steeds bij te blijven. Je kunt rustig een boodschap doen, of een stukje wandelen. Laten we daarom eens kijken wat er mogelijkheden zou kunnen zijn met de Fiat Ducato Electric.

De Fiat Ducato Electric als elektrische buscamper

Fiat heeft nog lang niet alle specificaties van de Ducato Electric vrijgegeven. Hij krijgt een 90 kW motor die een koppel van 280 Nm levert. Ook zal de elektrische versie een paar honderd kilo zwaarder zijn dan de versie met dieselmotor. Gezien het niet al te riante vermogen en de voorkeur om de maximaal toegestane massa te beperken tot 3500 kilo, lijkt een buscamper ons op dit moment de enige reële optie. Die optie zal zonder meer mogelijk zijn omdat Fiat aangeeft dat de Ducato Electric in alle koetswerkversies zal worden geleverd. Een verlengde versie met verhoogd dak of hefdak zal dus zeker tot de mogelijkheden behoren. Ook heeft Fiat opgegeven dat de actieradius van de (modulaire) accu maximaal 360 kilometer bedraagt. De huidige WLTP-cyclus waarmee die actieradius wordt bepaald is behoorlijk precies.

Omdat een camperaar doorgaans niet te veel van zijn voertuig zal vragen – je hebt tenslotte vakantie – durven wij te stellen dat de actieradius bij een buscamper ongeveer 300 kilometer zal bedragen. Dat betekent dat een gemiddeld weekendje weg, ofwel in Nederland, Duitsland of België, geen enkel probleem zal zijn als we met een volle accu op pad gaan en de camper ‘s nachts op de camperplaats of camping kunnen opladen. Mocht dat niet het geval zijn, of willen we op een dag een langere afstand rijden, dan moeten we de accu onderweg opladen. En ook dat hoeft geen probleem te zijn.

Onderweg opladen aan snellader

Snelladers in NederlandHet opladen thuis, of op de camperplaats of camping, gaat met een normale lader en gaat niet zo snel. Maar over het algemeen kun je in 12 uur je accu op die manier wel volledig opladen. Verder kun je de auto ook op veel oplaadpunten in steden en bij supermarkten of andere plaatsen opladen. Ook daar is over het algemeen sprake van ‘normaal’ laden. Maar er zijn ook steeds meer snelladers. Bij een snellader kun je het accupakket in een half uur tot een uur weer bijna volledig opladen. In de afbeelding hiernaast is een actueel overzicht van de snelladers in Nederland. De dekking is al heel uitgebreid, zoals je ziet. Waar je ook bent, er is altijd wel een snellader te vinden. Dit aantal groeit bovendien behoorlijk. Zo breidt Shell haat Recharge-netwerk de komende jaren uit met 200 snellaadpalen door heel Nederland.

Het zou dus zo maar eens kunnen dat het aantal snelladers is verdubbeld voordat de eerste in serie gebouwde elektrische campers op de markt verschijnen. Ook het aantal gewone laders dat je onderweg tegenkomt groeit enorm. Alle grote supermarktketens gaan bijvoorbeeld laadpunten bij hun grotere supermarkten plaatsen. Je kunt daar vaak ook helemaal gratis laden. Ook zijn er steeds meer supermarktketens die snelladers plaatsen. Omdat je jouw camper, in tegenstelling tot bij het tanken van diesel, rustig alleen kunt laten terwijl je boodschappen doet of de omgeving verkent, kun je die op dat moment aan een snellader aansluiten. Als je daarna jouw rit wilt vervolgen is de accu weer voldoende opgeladen. Het zoeken naar een (snel)lader is ook geen probleem, nagenoeg alle elektrische auto’s koppelen in hun navigatiesysteem de actuele en de te verwachten laadstatus van de accu aan de beschikbare laadpunten op jouw route. Zo wordt je keurig op weg geholpen en gehouden.

Elektrisch rijden komt er sowieso

Alle Europese landen zijn bezig met een klimaatakkoord om de beoogde doelen betreffende de CO2-uitstoot te halen. De maatregelen die er op het gebied van mobiliteit komen, zijn niet mals. Er zijn steeds meer landen waar je over afzienbare tijd niet meer met een dieselauto mag rijden. In Ierland moeten auto’s met brandstofmotor in 2030 bijvoorbeeld van de weg af. Dat is al over elf jaar! Als toerist kun je in zo’n land dan ook bijna geen diesel meer tanken. In Noorwegen, koploper op het gebied van elektrisch rijden, worden meer elektrische dan normale auto’s verkocht. Ook daar zal het aantal normale tankstations gaan verminderen. Bovendien zal het aantal rijverboden voor auto’s met brandstofmotor alleen maat toe gaan nemen.

Steeds meer beperkingen voor diesels

Over toen of vijftien jaar loop je met een camper met dieselmotor misschien wel tegen meer beperkingen aan dan je nu met een elektrische camper zou doen. Bovendien zou de waarde van een camper met een dieselmotor tegen die tijd wel eens heel gering zou kunnen zijn. Dat zou sneu zijn voor een camper waar je tienduizenden euro’s voor hebt betaald. Dus ook in dat kader is het misschien wel verstandig om deze veranderingen niet bij voorbaat af te keuren maar er open voor te staan en gewoon te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Andere discipline

Elektrisch rijden hoeft je, mits je er een iets andere discipline op na houdt, helemaal niet te beperken. Sterker nog, het zal je uiteindelijk alleen maar meer mogelijkheden bieden. Er komen steeds meer laadpunten en ook de recreatiebranche zal op dat gebied de mogelijkheden aangrijpen om hun klanten op dat gebied van dienst te zijn. Met een elektrisch camper heb je niet te maken met toekomstige rijverboden. De mobiliteit bevindt zich in een enorme transformatie.

Like dit artikel
Tweet dit artikel