Elektrische buscamper van Outbase Campervans

Elektrische buscamper van Outbase Campervans

Elektrische buscamper van Outbase Campervans

Op de laatste editie van de Kampeer- en Caravan Jaarbeurs was er op de stand van Outbase Campervans een compacte elektrische buscamper te zien. Deze was gebaseerd op een Citroen ë-Berlingo XL bestelwagen met volledig elektrische aandrijflijn.

Kopers kunnen overigens ook kiezen voor een basisvoertuig van Citroën, Peugeot, Opel, Fiat of Toyota omdat dit zustervoertuigen zijn, die allen dezelfde elektrische aandrijving hebben.

Op zich is een elektrische aandrijving ideaal voor een camper. Een elektromotor heeft een ontzettend hoog koppel dat al direct, dus vanaf nul toeren, beschikbaar is. Dat heeft zijn voordelen bij een doorgaans toch behoorlijk zware camper. Bovendien rijdt een elektrische camper emissievrij én fluisterstil en wordt er ook nog eens heel veel bespaard op de energiekosten, ook als men alleen van openbare laadpalen gebruik kan maken.

Subsidie

Indien de consumentenprijs van het basisvoertuig met elektrische aandrijving minder dan 45.000 euro bedraagt, kunnen de kopers ook nog eens in aanmerking komen voor de SEPP-subsidie. Ook de Citroen ë-Berlingo XL kan daarvoor in aanmerking komen. Helaas is het door de overheid beschikbaar gestelde budget voor de aankoopsubsidie vrij beperkt. Het subsidiepotje voor dit jaar is zelfs allang op. Maar vanaf 3 januari 2022 kan er weer subsidie worden aangevraagd, die voor volgend jaar is bepaald op € 3.350,- per voertuig.

Rijbereik vrij beperkt, maar bruikbaar

Het eerste wat mensen die naar een elektrische auto kijken willen weten, is wat het rijbereik op een acculading is. Met het standaard 50 kWh accupakket bedraagt deze 280 kilometer, berekend volgens de recente WLTP-normering.

Normaal opladen en snelladen

De camper kan worden opgeladen via een normale laadpaal en aan een snellader. Bij een normale laadpaal is de accu na een nacht weer volledig opgeladen. Wie de camper onderweg wil opladen, kan dat doen bij de zogenaamde DC-snelladers. Dat is weliswaar iets duurder maar dan is de accu wel weer binnen een half uur voor 80 procent opgeladen. Boven die 80 procent neemt de laadsnelheid vaak behoorlijk af. Die snellaadstations staan doorgaans langs de doorgaande wegen en ook bij de in- en uitvalswegen van de grote steden. Normale laadpalen zijn bijna overal te vinden. In noodgevallen kan de camper ook aan een normaal stopcontact worden opgeladen. Het laden duurt daarmee wel een stuk langer. Bovendien zijn niet alle elektrische installaties berekend op een dergelijke continu belasting.

Afwerking interieur naar wens

De tweepersoons camper heeft naar eigen zeggen een slim en doordacht interieur, dat is opgebouwd met duurzame materialen. Kopers kunnen het interieur van de camper geheel naar eigen wens samenstellen waarbij ze uit diverse kleuren hout en stof kunnen kiezen. Door de goede ruimtelijke indruk lijkt het naar verluidt alsof de camper een maatje groter lijkt dan hij is.

De camper is voorzien van het door Outbase zelf ontwikkelde slaapbanksysteem. Daarmee is de bank binnen een halve minuut omgebouwd naar bed, en andersom. De keuken is uitschuifbaar waardoor men zowel binnen als buiten kan koken. Er is keus uit een basic uitvoering en luxere uitvoeringen, die dankzij zonnepanelen zelfs volledig zelfvoorzienend zijn.