Elektrische bestelwagens tot 4250 kilo straks inderdaad met rijbewijs B te besturen
Ook in de kampeerbranche hebben we steeds meer te maken met de transitie naar elektrisch rijden. Waar de caravanners voor de uitdaging staan om hun caravan met een elektrische auto te trekken, zullen camperaars zich voorzichtig oriënteren op de mogelijkheden voor een elektrische camper. Dat laatste is vooralsnog lastig, omdat elektrische campers zwaarder zijn, en ze vanwege het B-rijbewijs maar 3500 kilo mogen wegen.
Het laadvermogen van de grotere elektrische bestelauto’s is, als ze maar 3500 kilo mogen wegen, simpelweg te laag om een volwaardige camperinrichting te combineren met voldoende bagage en passagiers. Gelukkig komt daar verandering in. Het zat er al aan te komen, want dit verhaal gaat zelfs terug tot 2017, maar naar verwachting is er medio 2025 nieuwe wetgeving na kracht, die het mogelijk maakt om met een B-rijbewijs elektrische bestelauto’s tot 4250 kg te besturen. Dit is goed nieuws voor camperliefhebbers, want het opent de deur naar een elektrische buscampers met meer ruimte, meer comfort en meer mogelijkheden.
De uitdagingen van elektrische campers
Natuurlijk is het rijden met een elektrisch camper niet helemaal zonder uitdagingen. De actieradius van elektrische campers is nog steeds beperkter dan die van campers met een dieselmotor. Maar ook de grotere bestelwagens zoals de Ducato, Transit en Sprinter zijn inmiddels verkrijgbaar in een elektrische versie met een actieradius van zo’n 400 kilometer. Als je je je reis een beetje zorgvuldig plant, rekening houdend met de snelladers onderweg, kom je dus een heel eind. Gelukkig wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van de laadinfrastructuur, zowel in Nederland als in de rest van Europa. Zelfs veel campings bieden inmiddels laadpalen aan, en ook langs snelwegen en in steden komen er steeds meer laadpunten bij. Zolang je niet te veel naar het zuiden en oosten van Europa gaat, zijn er meer dan genoeg normale laders en snelladers te vinden.
Een andere uitdaging is de aanschafprijs. Elektrische campers zijn nog relatief duur, al worden ze wel steeds betaalbaarder. Maar bedenk wel: je bespaart op brandstofkosten, en je hebt minder onderhoud nodig. Ook de afschrijving zal veel lager zijn, zeker als je bedenkt dat het in de toekomst vanwege de milieuzones steeds moeilijker zal zijn om met een dieselcamper een stadscentrum binnen te rijden. Op de lange termijn kan een elektrische camper dus een slimme investering zijn.
De nieuwe regels als gamechanger
De nieuwe regels voor elektrische bestelauto’s lossen een belangrijk probleem op: het beperkte laadvermogen. Camperbouwers kunnen nu grotere en zwaardere campers bouwen, met meer ruimte voor bedden, keuken, badkamer en andere voorzieningen. Waarschijnlijk biedt de wetswijziging nog niet genoeg mogelijkheden voor (half-)integraal camper, maar het bouwen van elektrische buscampers gaat zeker tot de mogelijkheden behoren.
Er zijn al diverse, kleine elektrische camperbusjes, maar met de nieuwe regels voor rijbewijs B komt de droom van een ruime, comfortabele en duurzame elektrische buscamper dus ook steeds dichterbij. We kunnen de komende jaren dan ook een flinke groei verwachten in het aanbod van elektrische buscampers.
Veiligheid en training
Om veilig met een zwaardere elektrische buscamper te kunnen rijden, is het belangrijk om te weten hoe deze voertuigen zich gedragen. Ze hebben een hoger zwaartepunt en reageren anders op het gaspedaal en de rem. In het convenant, waarin de voorgenomen wetswijziging en voorwaarden zijn vastgelegd, is tussen de minister en brancheorganisaties afgesproken de bestuurders zullen worden gemotiveerd om een relevante veiligheidscursus te volgen. Daarin leren ze alles over het remmen, accelereren en manoeuvreren met een zware elektrische bestelauto. Hoewel ook afgesproken is dat ze die cursus al op korte termijn zouden moeten volgen, is dit niet verplicht.
Bij het tot stand komen van het convenant, waren vooral brancheorganisaties uit de transportsector betrokken. Het convenant, en alle beschikbare informatie daarover, is daardoor vooral gericht op de transportsector, maar naar verwachting zullen de nieuwe regels ook (met enig voorbehoud) gelden voor particuliere bestuurders. En in heel Europa, want er is ook een overeenkomstige Europese wetgeving in voorbereiding, waar Nederland op achter loopt.
Gedoogregeling
Op dit moment is er trouwens een gedoogregeling, die tot 1 juli 2025 van kracht is. Vanwege een aantal daaraan verbonden voorwaarden is deze nauwelijks relevant voor camperaars. Zo moeten de elektrische bestelauto’s dan vóór oktober 2023 zijn geregistreerd, en dan komen alleen bestelauto’s in aanmerking die vanwege het beperkte rijbereik niet echt interessant voor camperaars zijn. Die voorwaarde wordt uiteraard niet in de wetgeving opgenomen.