Elektrisch aangedreven halfintegraal camper op CMT

Iridium E camper

Elektrisch aangedreven halfintegraal Iridium E camper op CMT

Het was een kwestie van tijd, voordat de eerste elektrisch aangedreven campers met een redelijk bruikbare actieradius op de markt zouden komen. Onder anderen Dethleffs heeft ons al wat voorproefjes daarvan laten zien.

Ook zijn er hier en daar al wat elektrisch aangedreven buscampers op de markt. Weliswaar in kleine aantallen, maar ze zijn er wel. De aankondiging van een elektrisch aangedreven halfintegraal camper die begin volgend jaar leverbaar is, is toch wel een aangename verrassing.

Wat ook duidelijk was, dat of een van de grote fabrikanten, of juist een kleine outsider als eerste zou zijn. Het is de laatste mogelijkheid geworden. WOF GbmH zal op de in CMT Stuttgart een elektrisch aangedreven halfintegraal camper laten zien die geen studiemodel of prototype is, maar gewoon een camper die helemaal productieklaar is.

Iridium E Mobil

WOF GbmH levert meerdere merken. In dit geval is het een camper van het merk Iridium, dat vooral is gespecialiseerd is in campers in het hogere prijssegment, zal op de CMT namelijk de Iridium E Mobil camper presenteren. Het feit dat het zeker geen studiemodel is. WOF GbmH geeft aan dat de camper al in februari 2019 leverbaar is. WOF GbmH is voor de ontwikkeling van de elektrisch aangedreven camper een partnerschap aangegaan met verschillende andere bedrijven. De basis van het voertuig is een reeds langer bestaand bedrijfswagenonderstel met breedspoorchassis.

Monoshell-opbouw

Dit wordt door Maurer, een Zwitserse specialist in maatwerkcampers, voorzien van een camperopbouw. Hierbij kan de klant kiezen tussen een klassieke sandwich-bouwwijze en een opbouw met Monoshell-techniek. Deze laatste biedt een bijzonder stijve opbouw zonder naden en voegen. De aandrijving wordt verzorgd door ombouwspecialist Elektrofahrzeuge Stuttgart (EFA-S). Dit bedrijf heeft een ruime ervaring op dit gebied. Zo heeft EFA-S al eens een paar honderd bedrijfswagens van koeriersbedrijf UPS voorzien van een elektrische aandrijving.

Actieradius ongeveer 200 kilometer

EFA-S heeft voor de ombouw van de Iridium camper gekozen voor zogenaamde synchroonmotoren. Deze motoren leveren al vanaf nul toeren hun volledige draaimoment. In combinatie met een zelf ontwikkeld accumanagementsysteem waarbij de lithium-ijzerfosfaataccu’s individueel worden gemonitord en de gebruikmaking van hoogvolt techniek en energieregeneratie is de actieradius maximaal. De actieradius zou zo’n 200 kilometer bedragen. Je kunt de accu’s laden via een normale contactdoos, een 22 kW/h Wallbox of een snellaadstation van maximaal 50 kW/h.

Like dit artikel
Tweet dit artikel