
De campermarkt krijgt er een opvallende nieuwkomer bij. Met de California eHybrid 4Motion introduceert Volkswagen de naar eigen zeggen eerste plug-in hybride camper die standaard vierwielaandrijving biedt. Daarmee komt het merk tegemoet aan de groeiende vraag onder camperaars naar stiller en schoner rijden, zonder in te leveren op bereik, trekkracht of dagelijkse bruikbaarheid.
De aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren – één op de vooras, één op de achteras – in combinatie met een moderne 1.5 TSI-benzinemotor. Is de accu volledig geladen, dan kun je volgens Volkswagen tot 95 kilometer elektrisch rijden. Ideaal voor ritten naar de supermarkt, een uitstapje in de buurt of rustig toeren door natuurgebieden. Wie verder wil, schakelt onmerkbaar over op hybride aandrijving: de benzinemotor neemt het dan over en werkt samen met de elektromotoren.
Meer grip, meer vrijheid
Juist voor camperaars die buiten het hoogseizoen of in uitdagende omstandigheden reizen, biedt de California eHybrid 4Motion uitkomst. De elektrische vierwielaandrijving zorgt voor extra grip op nat gras, modderige camperplaatsen of een besneeuwde oprijlaan. Zelfs als de accu bijna leeg is, kan de camper zijn aandrijving over beide assen verdelen. Ook aan het trekken van een aanhanger, vouwwagen of boottrailer is gedacht.
Comfort en gebruiksgemak centraal
Volkswagen rust de nieuwe California standaard uit met een elektrische standklimatisering. Daarmee kun je het interieur voor vertrek voorverwarmen of juist koelen. Tijdens het laden of kamperen zorgt het systeem zonder uitstoot voor een aangenaam binnenklimaat, te bedienen via het display of een app op de smartphone. Het accupakket is onder de voorstoelen geplaatst voor een lage, stabiele wegligging en behoud van binnenruimte.

Normaal laden en snelladen
Het gecombineerde vermogen bedraagt een riante 245 pk, het systeemkoppel is 350 Nm. Vlot rijden is met deze camper dus zeker geen probleem. Het elektrische rijbereik ligt tussen 85 en 95 kilometer, afhankelijk van uitvoering en rijstijl.
De accu kan thuis, bij een laadpaal of onderweg bij een snellader geladen worden. Aan een DC-snellader duurt het laden tot 80 procent ongeveer 25 minuten.
Voor langere reizen is er altijd de hybride aandrijving, met een opgegeven benzineverbruik tussen 7,6 en 8,1 liter per 100 kilometer bij lege accu. De California biedt keuze uit vier rijmodi, van de zuinige ‘Eco’ tot sportief.
Dit najaar verwacht
De Volkswagen California eHybrid 4Motion wordt naar verwachting vanaf het najaar leverbaar bij de Nederlandse Volkswagen-camperdealers. Prijzen en exacte specificaties volgen binnenkort, waarschijnlijk rond de Caravan Salon 2025. Met dit model richt Volkswagen zich op camperaars die elektrisch willen rijden, maar niet willen inleveren op bereik, comfort of veelzijdigheid.