Duitse steden mogen rijverbod voor Euro 5 dieselauto’s instellen

Rijverbod Duitsland Euro 5 diesel campers

Duitse steden mogen rijverbod voor Euro 5 dieselauto’s instellen

Vorige week heeft het Duitse Bundesverwaltungsgericht uitspraak gedaan in een rechtszaak over een eventueel rijverbod voor auto’s met Euro 5 dieselmotoren.

In die uitspraak staat de Duitse rechtbank inderdaad toe dat Duitse steden een rijverbod in mogen stellen. Daarbij is het volgens de rechters niet vereist dat er ook een landelijke regeling voor is ingesteld. Er is volgens de Duitse rechters ook geen toetsing door de Europese Commissie voor benodigd.

Dit kan nogal wat inhouden voor de eigenaren van een auto met Euro 5 dieselmotor. Voor de goede orde, het ‘Euro 5’ is een Europese emissienorm die in oktober 2009 werd ingesteld en eind 2013 door de Euro 6 norm werd opgevolgd. Er zijn in die tussenliggende periode natuurlijk heel wat auto’s en campers met een dieselmotor op de markt gekomen, die allemaal aan die Euro 5 norm voldeden. De meeste van die auto’s en campers rijden nog steeds rond, en kunnen in Duitsland binnenkort dus met een rijverbod worden geconfronteerd. We kennen een soortgelijke maatregel al van de Duitse milieuzones, waarin de toegang voor auto’s met dieselmotoren conform de Euro 4 norm en ouder beperkt wordt. Dit nieuwe rijverbod alleen veel verder, het geldt ook auto’s met een relatief moderne Euro 5 motor.

Overgangsregeling

De gedaagde steden Stuttgart en Düsseldorf zijn door het Bundesverwaltungsgericht weliswaar een overgangsregeling opgelegd, maar het is geenzins toekomstmuziek. Stuttgart mag het rijverbod voor Euro 5 diesels bijvoorbeeld al per 1 september 2019 in laten gaan. Hoewel nu nog niet duidelijk is in welke gebieden in en rond Stuttgart en Düsseldorf het rijverbod dan precies van toepassing zal zijn maar het heeft dan ongetwijfeld consequenties voor heel veel campereigenaren. Het overgrote deel van de Nederlandse campers heeft een dieselmotor van 2009 of ouder en zal dus beperkingen door het nieuwe rijverbod kunnen ondervinden.

Rijverbod is geen afdoende oplossing

Volgens de Duitse bond van gemeenten is het rijverbod geen oplossing. De hoeveelheid schadelijke stoffen in de binnensteden zal namelijk amper dalen door een verbod op Euro 5 dieselmotoren.

Geen compensatie voor waardevermindering

Het rijverbod zal hoogstwaarschijnlijk een negatieve invloed hebben voor de (inruil)waarde van Euro 5 campers. Niet alleen in Duitsland, ook in Nederland. Een groot deel van de tweedehands campers die in Nederland worden verkocht, zijn immers als tweedehands camper uit Duitsland geïmporteerd. Als daar de prijzen van oudere campers gaan dalen door het rijverbod, zal dit ook invloed hebben op de prijzen in Nederland.