Dethleffs Globevan e.Hybrid: hybride buscamper

Dethleffs Globevan e.Hybrid We hebben op de laatste edities van de Caravan Salon al eens een elektrische camper en zelfs een elektrische caravan kunnen bewonderen op de stand van Dethleffs.

Dit waren tot nu toe studiemodellen. Bovendien is de campingbranche nog niet helemaal toe aan elektrische campers. Maar de hybride buscamper die Dethleffs nu op de Caravan Salon laat zien, is geen studiemodel. Deze zal namelijk daadwerkelijk in productie worden genomen.

Niet laden maar gewoon tanken

En we zijn misschien nog niet aan een elektrische camper toe, maar een hybride camper zou voorlopig wel eens een heel goed alternatief kunnen zijn. Hiermee wordt de camper namelijk wel door een elektromotor aangedreven maar zorgt een kleine brandstofmotor ervoor dat de accu steeds opgeladen wordt. Onderweg heb je dus niet te maken met lange stops om de accu op te laden – al behoort dat wel tot de mogelijkheden – maar kun je gewoon even tanken.

Aandrijving

De Dethleffs Globevan e.Hybrid wordt geboiuwd op een Ford Transit en aangedreven door een 126 pk elektromotor. Omdat een elektromotor zijn koppel ook al bij een heel laag toerental afgeeft, kun je met deze motor prima met het overige verkeer meekomen.

Opladen

Wie in volledig elektrische modus wil rijden, heeft een actieradius van ongeveer 50 kilometer. Daarna is de accu leeg en moet de range extender worden ingeschakeld om de accu bij te laden. Je kunt de accu ook via een stopcontact opladen. Het opladen duurt dan 5,5 uur. Aan de snellader kan ook, dan is de accu in 3 uur vol.

Range extender

De ingebouwde range extender waarmee de accu wordt opgeladen is in dit geval een kleine 1,0 liter EcoBoost benzinemotor. In combinatie met een volle accu bedraagt de actieradius ongeveer 500 kilometer voordat je weer moet gaan laden/tanken.

Compact

De Dethleffs Globevan e.Hybrid is nog geen 5 meter lang. Met een breedte en hoogte van 2 meter is hij dus behoorlijk compact. Dat maakt de Globevan e.Hybrid ook prima geschikt voor dagelijks verkeer. Evengoed heeft hij voer slaap- en zitplaatsen. Twee personen kunnen slapen in het hefbed, verder kan de achterbank ook worden omgebouwd tot een tweepersoons bed.