Corigon: nieuw merk binnen Hymer Group mikt op betaalbare campers

Met Corigon voegt de Erwin Hymer Group in de zomer van 2025 een nieuw merk toe aan het instapsegment van de campermarkt. De lijn richt zich op camperaars die op zoek zijn naar een nuchtere, functionele camper, zonder direct richting het middensegment te schuiven. De vanafprijs blijft onder de €60.000, exclusief BPM.
De introductie van Corigon komt op een logisch moment. De camperverkopen staan in een aantal Europese landen onder druk en merken als Carado en Sunlight zijn de afgelopen jaren langzaam duurder geworden, waardoor het aanbod voor beginnende camperaars is verschraald. Corigon vult dat gat met half-integralen en buscampers op basis van beproefde techniek, eenvoudige indelingen en een scherpe prijs-kwaliteitverhouding.
Positionering onder bestaande Hymer-merken
Corigon wordt nadrukkelijk neergezet als een op zichzelf staand merk, en niet als vervanger van bestaande namen binnen het Hymer-portfolio. Sunlight, Carado en Etrusco zijn de afgelopen jaren qua prijs langzaam opgeschoven richting het middensegment. Voor wie nog op zoek is naar een nieuwe camper zonder uitgebreid optiepakket of luxe interieur, was er tot nu toe weinig te kiezen binnen de bekende merken.
Met Corigon wil Hymer die groep toch weer optimaal bedienen: camperaars die vooral willen reizen, en minder geven om design, high-end afwerking en een extra complete uitrusting. Daarbij is het doel om de bekende bouwkwaliteit van de Erwin Hymer Group te combineren met eenvoudige uitrusting, logische indelingen en een scherpe prijsstelling.
Op basis van vertrouwde Fiat en Ford basisvoertuigen
De Corigon-campers verschijnen in vier modelreeksen, goed voor in totaal twaalf indelingen. De voertuigen worden gebouwd op de Fiat Ducato en Ford Transit – twee basisvoertuigen die niet alleen vertrouwd zijn voor gebruikers, maar ook een brede beschikbaarheid van onderdelen en onderhoud garanderen. Daarmee mikt Corigon nadrukkelijk op praktische inzetbaarheid.
In eerste instantie gaat het om half-integralen en buscampers, met aandacht voor compacte afmetingen, eenvoudige techniek en beproefde indelingsvarianten.
Productie in Etrusco- en Laika-fabriek
De productie van Corigon vindt plaats in San Casciano, in de regio Toscane, waar ook de modellen van Laika en Etrusco van de band rollen. Hymer benut hier dus bestaande assemblagelijnen en inkoopstructuren, waarmee schaalvoordelen kunnen worden vertaald naar lagere kost- en verkoopprijzen.
Ondanks de scherpe prijsstelling benadrukt de fabrikant dat de Corigon-modellen voldoen aan de gebruikelijke kwaliteitsnormen van de Hymer Group. Het gaat niet om uitgeklede voertuigen, maar om campers waarbij bewuste keuzes zijn gemaakt in afwerking, materiaalgebruik en optiepakketten.
Eerste modellen naar Duitsland en Frankrijk
De officiële introductie van Corigon staat gepland voor eind juni 2025. De eerste markten zijn Duitsland en Frankrijk, waar de vraag naar basisuitvoeringen onverminderd groot is. De modellen zijn dan ook afgestemd op de voorkeuren in deze landen, met onder meer vaste bedden, beperkte zitruimte en compacte keukens.
Voor Nederland is nog geen officiële lancering gepland en het is ook niet zeker of Corigo hier überhaupt op de markt verschijnt. Maar de belangstelling zal hier vermoedelijk niet uitblijven – zeker onder camperaars die bewust kiezen voor de combinatie van eenvoud en aantrekkelijke prijzen.
Afzonderlijk dealernetwerk
Corigon wordt niet ondergebracht bij het bestaande dealernetwerk van de Erwin Hymer Group. In plaats daarvan kiest de fabrikant voor een opbouw van een eigen verkoopstructuur. Dat betekent dat niet automatisch elke Hymer- of Carado-dealer dealer van het nieuwe merk wordt. Er wordt vooral gezocht naar partners die het concept van Corigon optimaal kunnen uitdragen: eenvoudig, betrouwbaar en zonder opsmuk.