Compacte camper op LPG: Piaggio Néo Campeur

De ruimte op de weg wordt kleiner, de regels strenger – zeker in stedelijke milieuzones. Voor camperaars die willen reizen zonder gedoe met dit soort restricties of parkeerproblemen, groeit de interesse in compacte modellen. Niet alleen voor korte uitstapjes, maar ook voor wie bewust kiest voor licht, wendbaar en functioneel.
Buscampers en camperbusjes zijn dan een optie, maar dat geldt ook voor deze ultracompacte halfintegraal. De Piaggio Néo Campeur is een van de opvallendste nieuwkomers in dit segment. Een halfintegraal camper op basis van het Piaggio NP6-chassis, met een verrassend complete uitrusting, een hefdak van expeditiekwaliteit én een aandrijving op LPG. Ideaal voor wie vaak in of rond steden reist, of voor wie gewoon compact wil kamperen met voldoende comfort.
Kort en smal, maar ook verrassend compleet
Met een lengte van 4,73 meter en een breedte van 1,68 meter is de Néo Campeur een stuk compacter dan de gemiddelde buscamper. Toch is het een volwaardige halfintegraal, met een vast bed in de capucine, een hefdak met stahoogte en een volwaardige natte cel. De opbouw is ontwikkeld door Globe Camper uit Zuid-Frankrijk, en bestaat uit sandwichpanelen met aluminium afwerking. Het dak is voorzien van tentdoek van James Baroud – bekend van daktenten – dat goed isoleert tegen hitte en kou.
Binnenin vind je een tweepits kooktoestel, een 65-liter koelkast, een spoelbak, en voldoende kastruimte. Er is geen plek voor een toilet, laat staan een douchecabine. Er is echter de mogelijkheid voor een buitendouche met een 100-liter watertank. Het bed meet 140 bij 135 cm en is via een eenvoudige instap bereikbaar vanuit de zithoek.



Rijgedrag en techniek
De Néo Campeur rijdt op een 1.5-liter viercilinder die draait op benzine en LPG. Het blok levert 106 pk en 136 Nm. Daarmee is het geen sprinter, maar voldoende voor vlot verkeer en ritten door heuvelachtig terrein. Dankzij de LPG-installatie valt het verbruik relatief laag uit: tussen de 11 en 13 liter per 100 km. De actieradius ligt rond de 450 tot 500 kilometer. Het is misschien even zoeken, maar je kunt nog steeds op heel veel plekken LPG tanken, wat het rijden met dit voertuig behoorlijk voordelig maakt. LPG is immers nog steeds heel goedkoop.
Met zijn beperkte buitenmaten is deze camper opvallend wendbaar. De draaicirkel is kleiner dan die van de meeste buscampers, en parkeren gaat makkelijker. Voor wie vaker offroad rijdt of op grindwegen wil kamperen, is er een optioneel offroad-pakket met verhoogde bodemvrijheid en een mechanisch sperdifferentieel.




Voor wie is de Piaggio Néo Campeur bedoeld?
De Piaggio Néo Campeur is vooral interessant voor camperaars die vaak in stedelijke of natuurgevoelige gebieden verblijven, en daarbij willen voldoen aan de steeds strengere toegangseisen. In Frankrijk krijg je met het Crit’Air 1-label toegang tot vrijwel alle ZFE-zones. In Nederland geldt dat alleen voor zakelijke voertuigen – dus particuliere camperaars hebben nog even speling – maar met het oog op de toekomst is LPG wel een van de schonere opties. Al zijn ‘elektrisch’ en ‘waterstof’ natuurlijk de enige alternatieven die wat dat betreft echt ’toekomstbestendig’ zijn.
Met zijn compacte formaat, stevige constructie en verrassend complete uitrusting is deze halfintegraal ook geschikt als ‘tweede camper’ voor korte trips, festivals of stedentrips.
Prijs en levering
De Néo Campeur is uitsluitend verkrijgbaar via Néo Campeur, een merk van het Franse familiebedrijf Basty Automobiles. De basisprijs ligt rond de €77.900 inclusief opbouw. Voor Nederland komt daar nog BPM bij. Opties als zonnepaneel, lithiumaccu, fietsendrager of verwarming kunnen de prijs richting de €85.000 brengen.
De camper wordt op bestelling gebouwd, met ruimte voor maatwerk in de indeling of uitrusting. Levering in Nederland is mogelijk, al loopt het volledige proces via de Franse fabrikant.