Challenger en Chausson presenteren plug-in hybride campers
Er is een groeiende vraag naar duurzame oplossingen, en dat is iets wat ook de camperbranche bezighoudt. Die is druk zoekende naar innovaties en technologieën die inspelen op de groeiende vraag naar duurzame oplossingen. Challenger en Chausson, onderdeel van de Trigano Group, springen in op deze trend met hun gloednieuwe ElectriX-modellen.
Zij hadden een heuse primeur op de Salon des Véhicules de Loisirs in Villepinte, vorige maand: plug-in hybride campers die het beste van twee werelden combineren: zowel elektrisch, als op diesel. Deze innovatieve campers, ontwikkeld in samenwerking met de Britse aandrijfspecialist Bedeo, beloven een stille en emissievrije rijervaring, zonder de beperkingen van een volledig elektrische aandrijving.
Hoe werkt een plug-in hybride camper?
De ElectriX-modellen zijn uitgerust met een 37 kWh accu en een krachtige 115 kW elektromotor, goed voor een elektrische actieradius van minstens 100 kilometer. Ideaal voor ritjes in de stad of naar natuurgebieden waar stilte en schone lucht gewaardeerd worden. Voor langere afstanden neemt de dieselmotor het naadloos over. Standaard levert deze 140 pk, maar er is ook een 180 pk variant beschikbaar. Zo combineer je de voordelen van elektrisch rijden met de zekerheid van een dieselmotor, met een totale actieradius tot wel 900 kilometer.
De voordelen van elektrisch rijden
Elektrisch rijden biedt tal van voordelen voor camperaars. Naast de milieuvriendelijke aspecten, geniet je van een ongekende stilte en een krachtig koppel. Geen geronk van een dieselmotor meer, maar het rustgevende geluid van de natuur. Bovendien opent elektrisch rijden de deur naar off-grid kamperen. Steeds meer campings bieden elektrische oplaadpunten aan, waardoor je onafhankelijk bent van traditionele stroomvoorzieningen. En met de ElectriX-modellen ben je ook voorbereid op toekomstige milieuzones.
Bekende Chausson en Challenger modellen
De ElectriX-technologie wordt toegepast op de bekende X-serie van Chausson en Challenger. De Chausson X550 en X650 ElectriX en de Challenger X150 en X250 ElectriX bieden dezelfde vertrouwde indeling en comfort als hun conventionele tegenhangers. Denk aan een ruime leefruimte, een complete keuken, een functionele badkamer en een efficiënt verwarmingssysteem. De Chausson-modellen zijn bovendien voorzien van een panoramisch dak.
Bedeo: de drijvende kracht achter de innovatie
Bedeo, een Brits bedrijf met jarenlange ervaring in elektrische aandrijfsystemen, is verantwoordelijk voor de aandrijflijn van deze innovatieve campers. Ze zijn al sinds 2009 actief in de ontwikkeling van elektrische technologieën voor lichte bedrijfswagens en hebben zelfs een systeem ontwikkeld om bestaande dieselbussen om te bouwen naar elektrisch (Reborn Electric). Met de samenwerking met Trigano Group zetten ze nu een grote stap in de elektrificatie van campers.
Stap voorwaarts
De primeur werd onthuld op de Salon des Véhicules de Loisirs in Villepinte, waar de Chausson X550 en X650 ElectriX te bewonderen waren. Deze modellen zijn al beschikbaar in Europa. Of en wanneer de Challenger X150 en X250 ElectriX naar Nederland komen is nog even afwachten.
Met de komst van de Challenger en Chausson ElectriX campers zet de elektrificatie van de camperbranche een flinke stap vooruit. Naast de opkomst van elektrische camperbusjes, zijn er nu dus ook grotere campers met een plug-in hybride aandrijving. Een ontwikkeling die aantoont dat duurzaam reizen en comfortabel camperen echt wel hand in hand kunnen gaan.