Camperverkoop in Nederland blijft groeien, Adria blijft koploper

De Nederlandse campermarkt blijft in de lift zitten, zo blijkt uit de laatste cijfers van de BOVAG. Er werden in de eerste helft van 2024 maar liefst 7% meer campers verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee zet de positieve trend van de afgelopen jaren zich voort en wordt opnieuw bevestigd dat de populariteit van campervakanties toe neemt.
Waar we eerst nog zaken als de coronapandemie aan konden wijzen om de sterk groeiende vraag naar campers te verklaren, is het nu duidelijk dat deze trend zich gewoon voortzet. Nederlanders zijn steeds reislustiger en kiezen voor vrijheid om te gaan en staan waar ze willen, en die vrijheid vind je natuurlijk al snel in een camper.
Adria onbetwist marktleider
Adria blijft de onbetwiste marktleider op de Nederlandse campermarkt. Met zijn brede aanbod aan modellen, variërend van compacte buscampers tot luxe integraalcampers, weet Adria kennelijk nog steeds heel in te spelen op de wensen van de Nederlandse camperaars. Hymer, Carado, Knaus en Dethleffs volgen op gepaste afstand, maar bieden ook aantrekkelijke modellen voor verschillende doelgroepen.
Waarom kiezen steeds meer mensen voor een camper?
De groeiende populariteit van campervakanties is te verklaren door verschillende factoren. Ten eerste speelt de vergrijzing van de bevolking een rol. Veel ouderen kiezen voor de vrijheid en flexibiliteit van een camper, waarmee ze op eigen tempo Europa kunnen ontdekken. Bovendien hebben veel van die ouderen de luxe van een flinke overwaarde van hun “in de goede tijden” gekochte koopwoning, wat de aanschaf van een camper vergemakkelijkt. Ook de stijgende inkomens van veel Nederlanders dragen bij aan de groei van de campermarkt. Naast die ouderen zijn er overigens ook steeds meer jongeren die, mede door de influencers, het fenomeen “vanlife” hebben ontdekt en met de camper op reis gaan, al of niet met kinderen.
Daarnaast heeft de coronapandemie en ons stijgende bewustzijn over ons klimaat de reislust naar verre bestemmingen gedempt, waardoor meer mensen de charmes van eigen land en Europa hebben herontdekt. De camper biedt daarbij de ideale combinatie van comfort, vrijheid en veiligheid. Een camper is een investering, maar voor veel mensen is het een investering in vrijheid en avontuur.
Leo Diepemaat, voorzitter van brancheorganisatie KCI (Kampeer en Caravan Industrie): “Vrijheid, blijheid, met je eigen bed in je eigen onderkomen op pad, is toch wel wat men prefereert. Dit blijkt uit de groei van kampeermiddelen in bezit van enthousiaste kampeerders. Die kunnen gaan en staan wanneer ze willen, op het door hun gewenste moment en naar de plek waar ze graag willen vertoeven. De groei zet nog steeds door, dat zien we in de registraties over dit eerste halfjaar.”
Toekomstperspectief: camper blijft populair
De BOVAG verwacht dat de verkoop van campers in Nederland de komende jaren zal blijven groeien. De toenemende vraag naar compacte en betaalbare campers, alsmede camperbusjes die je ook vaar dagelijks vervoer kunt gebruiken, maar ook naar luxere modellen met alle denkbare comfort, zal naar verwachting zorgen voor een verdere groei van de markt.
Caravanmarkt stabiliseert
Hoewel de campermarkt een sterke groei laat zien, lijkt de caravanmarkt zich in Nederland te stabiliseren. In de eerste helft van 2024 is er een lichte daling te zien in de verkoopcijfers van caravans. Dit kan mogelijk worden verklaard door de huidige economische situatie, met stijgende prijzen en inflatie die consumenten voorzichtiger maken met grote aankopen.
Toch blijft de caravan een geliefd kampeermiddel voor Nederlandse kampeerders, vooral voor gezinnen en mensen die graag langer op één plek verblijven. Merken als Hobby, Fendt, Knaus, Dethleffs en Eriba blijven populair, dankzij hun reputatie op het gebied van kwaliteit en innovatie.
Rolf Reinders, voorzitter BOVAG Caravan- en Camperbedrijven: “De belangstelling voor kamperen blijft groeien. Zowel bij caravans als campers zien we een mooie plus, de eerste zes maanden van 2024. Waarbij de stijging van ruim twaalf procent bij de nieuwe campers over het eerste half jaar er wel echt uitspringt.”
Markt blijft groeien
De Nederlandse campermarkt blijft groeien, gedreven door de toenemende populariteit van het reizen met de camper en de behoefte aan vrijheid en flexibiliteit. Hoewel de caravanmarkt een lichte daling laat zien, blijft de caravan een geliefd kampeermiddel voor een grote groep Nederlanders. Maar de groeiende populariteit van campers biedt uiteraard de meeste kansen voor de fabrikanten en dealers.