>

Campers blijven in trek – sterke stijging verkoop in eerste helft 2025

Campers blijven in trek – sterke stijging verkoop in eerste helft 2025
Campers blijven in trek – sterke stijging verkoop in eerste helft 2025

De vraag naar campers blijft stevig doorgroeien. In de eerste helft van 2025 zijn er in Nederland 1.883 nieuwe kampeerauto’s afgeleverd, een stijging van 17,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ondanks inflatie, en geopolitieke onrust en de dreiging van minder goede economische vooruitzichten laat de camper zich niet uit het veld slaan.

Sterker nog, de camper is uitgegroeid tot een symbool voor wie vrijheid, comfort en zelfstandigheid zoekt. Maar mat drijft deze aanhoudende groei? Hoe ontwikkelt zich de verhouding met caravans, en wat betekent dat voor gebruikers en aanbieders? De cijfers van BOVAG en KCI schetsen een gestaag groeiende markt voor de recreatievoertuigen waarin de camper de hoofdrol steeds meer opeist.

Campers domineren nieuwverkoop

In totaal werden er in de eerste zes maanden van dit jaar 6.256 nieuwe campers en caravans geregistreerd – 7,7 procent meer dan een jaar geleden. Van dat aantal waren er dus 1.883 campers, bijna één op de drie nieuwe kampeermiddelen is dus een camper. Volgens KCI-voorzitter Roel Reineman is de toename extra opvallend gezien “de economische onzekerheid en alles wat er in de wereld speelt”.

De sterkere stijging bij campers ten opzichte van caravans (respectievelijk +17,6% versus +3,7%) wijst op een duidelijke voorkeur voor zelfstandigheid en flexibiliteit. Vooral voor wie meerdere keren per jaar op pad wil, blijkt de camper steeds vaker de logische keuze. Natuurlijk spelen de ontwikkelingen bij de personenwagens ook een rol. Die moeten steeds zuiniger en schoner worden, wat ten koste gaat van hun trekcapaciteit.

Structurele groei wagenpark

Per juni 2025 telt Nederland bijna 630.000 geregistreerde kampeerauto’s en caravans. Dat zijn er bijna 12.000 meer dan een jaar eerder. Noord-Brabant blijft met 108.594 exemplaren de provincie met het grootste aandeel (17,24%). Ook Gelderland en Zuid-Holland scoren hoog, met ieder ruim 14 procent marktaandeel.

Deze spreiding is niet alleen geografisch verklaarbaar, maar ook logistiek. In Brabant en Gelderland zijn relatief veel dealers, stallingen en onderhoudsbedrijven gevestigd. Die beschikbaarheid vergroot de gebruikswaarde van een camper aanzienlijk.

Gebruikte camper blijft gewild – met upgrades

Niet alleen de nieuwverkoop is in beweging. Ook de tweedehandsmarkt blijft stabiel: in de eerste helft van 2025 wisselden 17.064 gebruikte campers en caravans via de vakhandel van eigenaar.

Daarbij valt op dat oudere campers vaker worden aangepast aan moderne wensen. Werkplaatsen signaleren een toename in technische upgrades. Denk aan de installatie van lithiumaccu’s, compressorkoelkasten, zonnepanelen of dakairco’s. Daarmee wordt een bestaand voertuig comfortabeler en zelfstandiger – eigenschappen die juist in dit segment van doorslaggevend belang zijn.

Comfort blijft doorslaggevende factor

De camper is allang geen kale bus met een bed erin. Consumenten stellen steeds hogere eisen aan comfort en uitrusting. Automatische versnellingsbakken, krachtige verwarming, compacte airco’s, navigatiesystemen en ruime accupakketten worden vaak standaard meegeleverd of direct in de optielijst aangevinkt. Zelfs bij de compacte buscampers is de vraag naar ‘alles erop en eraan’ zichtbaar toegenomen. Wellicht ook vanwege het feit dat deze ook vaak voor het dagelijkse vervoer worden gebruikt, en als allround vrijetijdsvoertuig.

Vooral gezinnen en actieve 50-plussers kiezen bewust voor een goed uitgeruste camper als alternatief voor een vliegvakantie of vakantiehuis. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, gecombineerd met eigen sanitair en voorzieningen, blijft dé onderscheidende factor.

Markt groeit gestaag

De stijging van 1,88 procent in het totaal aantal geregistreerde kampeermiddelen toont een gestage groei, de hype van de coronaperiode is duidelijk voorbij. In tegenstelling tot die coronajaren is er nu sprake van een breder gedragen en stabielere marktontwikkeling.

Wel neemt de druk toe op stallingscapaciteit, servicebedrijven en onderhoudsinfrastructuur. Voor leveranciers betekent dit: investeren in spreiding en dienstverlening loont. Niet iedereen wil of kan zijn camper in de eigen straat parkeren, en ook onderhoud in het hoogseizoen – niet iedere camperaar is een goede planner – vraagt om voldoende capaciteit en planning.

Slimme keuzes maken het verschil

De campermarkt groeit gestaag door, maar wordt ook veeleisender. Wie zich wil onderscheiden als aanbieder, moet niet alleen naar het product kijken, maar ook naar het gebruik. En langere autonomie op zonne-energie, of slimme bediening van comfortfuncties via een app, een veelzijdige indeling waardoor je ook grote stukken bagage zoals MTB’s of surfboards mee kunt nemen: het zijn precies die praktische oplossingen die in 2025 het verschil maken.

Voor camperaars zelf betekent dit: meer keuze, maar ook meer afwegingen. Een goed uitgeruste buscamper is niet goedkoop – maar wel breed inzetbaar en comfortabel in elk seizoen. En dat past precies bij de nieuwe generatie camperaars die vaker op pad wil, ook buiten het hoogseizoen.